Je čas na použití řetězů. Otestovali jsme, zda má smysl je nasadit na všechna čtyři kola

Radek Pecák Radek Pecák
15. 1. 2016 12:25
Brzdná dráha velkého vozu kategorie SUV se na sněhu značně liší. Záleží na tom, zda použijete řetězy. Redakce Aktuálně.cz také zkoušela, zda má smysl koupit druhý pár řetězů tak, aby je auto mělo na všech čtyřech kolech.
Foto: Jakub Plíhal

Brzdná dráha velkého vozu kategorie SUV se na sněhu značně zkrátí, pokud namontujeme na téměř nové zimní pneumatiky sněhové řetězy. Jednoduchý test redakce Aktuálně.cz ukázal, že auto ze čtyřicetikilometrové rychlosti bez sněhových řetězů zastaví až ve vzdálenosti 17,5 metru, zatímco s párem řetězů na předních kolech to zvládne už na metě 14,1 metru.

Pokud by se motorista rozhodl nasadit řetězy na všechna čtyři kola, dokázal by zastavit dokonce už na 10,5 metru.

Pro pokus jsme záměrně vybrali dlouhodobě testovanou Kiu Sorento, což je velké SUV s pohonem všech kol. "Lidé jsou často mylně přesvědčeni, že když mají takzvanou čtyřkolku, řetězy ve sněhu nepotřebují," říká jednatel firmy Pewag Czech Martin Lenfeld. "Ano, oni skutečně do kopce vyjedou, jenže poté je třeba zase sjet dolů a také bezpečně zatáčet," objasňuje.

Rozdíl v brzdné dráze byl při nasazených dvou párech řetězů podstatný.
Rozdíl v brzdné dráze byl při nasazených dvou párech řetězů podstatný. | Foto: Jakub Plíhal

Procento lidí, kteří používají řetězy na všech čtyřech kolech je sice nepochybně velmi malé, ale jak jsme se přesvědčili při průjezdu několika vytyčených zatáček na parkovišti u lyžařského areálu Říčky v Orlických horách, smysl by to při dlouhodobém pobytu v zasněžených horách dávalo.

Dva páry nelze ale montovat na každé auto. "Například u Škody Yeti v provedení 4x4 je od výrobce výslovně zakázaná montáž řetězů na kola přední nápravy," uvádí Lenfeld. Proto by si každý ještě před koupí správného rozměru řetězů měl přečíst návod k obsluze vozu.

Pokud se rozhodneme pro koupi pouze jednoho páru, budeme je u aut s pohonem předních kol montovat právě na tuto poháněnou nápravu, u vozů s pohonem zadní nápravy pak dozadu. Jestliže vlastníme vůz 4x4, většinou budou správným místem pro montáž jednoho páru řetězů přední kola. 

Zmiňovaná Kia Sorento s řetězy na všech kolech byla ve stejných zatáčkách mnohem stabilnější a poskytovala řidiči možnost rychlejšího průjezdu i snazší korekce při nutnosti změny směru než na stejné trati s nasazenými řetězy pouze vpředu nebo dokonce jen se zimními pneumatikami. Mnohem jistější je automobil také při samotném brzdění. Kromě rychlejšího zpomalení je si také řidič v krizové situaci mnohem jistější, že auto udrží ve správném pruhu na silnici, než když má řetězy jen na jedné nápravě.

Testování se odehrávalo na parkovišti, kde byl starší sníh pokrytý zhruba třícentimetrovou vrstvou čerstvého prašanu.

Vyzkoušeli jsme si také, jak dlouho trvá nasazení řetězů člověku, který s nimi přichází do styku denně, a kolik času na to potřebuje průměrně zručný redaktor, který takovou činnost přes svoji třicetiletou řidičskou praxi dělal teprve podruhé v životě. "Pokud se to naučíte doma v suché garáži, určitě dokážete nasadit pár řetězů do pěti minut," říká Lenfeld. Mluvil přitom o řetězech základní modelové řady, které jsou v případě jím zastupované značky stále nejprodávanější. Na běžné typy osobních aut stojí kolem 1200 Kč.

Jeho tvrzení jsme se rozhodli ověřit se stopkami. Na jedno kolo stihl nasadit řetěz za padesát sekund. Ke druhému se pak postavil autor článku. Výsledný čas tři minuty a šestnáct sekund není sice nijak skvělý, na druhou stranu to zase není tak moc, aby si člověk musel v místech, kde je použití řetězů nutné, takovou činnost rozmýšlet až do okamžiku, kdy už bude pozdě.

Problematická je zejména fáze, kdy je nutno spojit oba konce hlavního obvodového drátu. To se totiž musí sáhnout hluboko do vnitřního prostoru blatníku (podběhu) a v místech, kde je tma, nedostatek prostoru k manipulaci, o špíně nemluvě, k sobě poměrně oba konce a zaháknout je. Tato činnost navíc vyžaduje poměrně značnou sílu, takže se vůbec nelze divit řidičkám, které o toto požádají nějakého kolemjedoucího řidiče mužského pohlaví.

Pewag samozřejmě vyrábí i jiné a dražší řady sněhových řetězů. Dají se pořídit řádově za 3-5 tisíc korun a mají komfortnější a rychlejší způsob montáže. Ty úplně nejdražší se dokonce pouze přetáhnou přes pneumatiku, obdobně jako se natahuje koupací čepice. Hlavní jejich předností však je, že po nasazení už se nemusí zastavovat a opětovně je napínat.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Piloti formule 1 Räikkönen i Giovinazzi zůstávají v Alfě Romeo

Finský veterán Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi budou také v příští sezoně mistrovství světa formule 1 jezdit za stáj Alfa Romeo. Švýcarský tým o prodloužení spolupráce s oběma piloty informoval na svých internetových stránkách.

Jednačtyřicetiletý Räikkönen je nejstarším pilotem ve startovním poli. Na kontě má 21 vítězství a v roce 2007 se s Ferrari stal mistrem světa. Finský jezdec ve formuli 1 závodil i za McLaren a Lotus a je také rekordmanem v počtu startů, kterých má na kontě 324. V týmu Alfy Romeo působí od loňska.

Šestadvacetiletý Giovinazzi si první start v F1 připsal před třemi lety v barvách Sauberu. První kompletní sezonu odjel loni po přejmenování týmu na Alfa Romeo, kdy díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie zaznamenal dosud nejlepší výsledek v kariéře. V probíhajícím ročníku italský pilot byl nejlépe devátý.

Další zprávy