reklama
 
 

Jak se jezdí v Mexiku? Strach z obrovských retardérů zažene možnost dojet autem až na pláž

4. 12. 2016 16:28
Krásná země s nekonečnými liduprázdnými plážemi má překvapivě kvalitní síť silnic, které se ale tu a tam mohou nečekaně proměnit v prašné cesty. Řidiči mají ale největší strach z ježdění po městech, kde je rozeseté množství retardérů. Zapomeňte ale na ty české, obyčejné. Tyhle vypadají, jako by někdo na silnici zapomněl traverzu. A nebo vysypal pytel koulí na petang.

Ještě jeden a ještě jeden a ještě... Ne, nechal jsme se nachytat. Po sérii pěti masivních retardérů, které na hlavním tahu z města San José del Cabo do přístavu La Paz vyskytují v každé vesnici jsem naletěl vtipným mexickým silničářům. Aby byly retardéry nepřehlédnutelné, jsou natřené výraznou žlutou barvou. Na konci úseku je už ale jen ta samá žlutá čára na zemi bez retardéru. A tak tu asi každý automaticky také zpomalí a čeká ránu.

Jestli v Česku nadáváte na retardéry, zkuste ty mexické. Místní mají po vzoru Američanů často velké pick-upy typu Ford F-150 nebo naopak rozpadlá malá autíčka. Pro ně to musí být obzvlášť peklo. Silničáři se neštítí na silnice umístit ingoty, které by sotva prošly jako schody. Někdy jde o dlouhé, jindy o krátké „hupy“. A lahůdkou jsou pak masivní kovové koule zapuštěné do silnice v několika řadách. Vyšší rychlost než chůze raněné želvy by zřejmě znamenala svlečenou pneumatiku nebo poškozená kola.

Varovná značka „Topes“ upozorňující na tyto retardéry je všude, místní se ale zřejmě i díky tomuto drastickému opatření podařilo vychovat v nečekaně ukázněné řidiče. Předně se všichni pouští, netroubí a ani nikam příliš nespěchají.

Mexická silniční pravidla jsou velmi podobná těm americkým, jen rychlost se tu počítá na kilometry v hodině místo mil. Platí zde ale možnost odbočit doprava i když je červená (v takovém případě se auto chová jako by bylo na stopce) a také je zde možné otáčet se do protisměru i na semaforech, pokud to není zakázáno. Tato pravidla pomáhají urychlit dopravu. Škoda, že nejsou v Česku.

A na domácích silnicích bych uvítal ještě jedno klasické pravidlo – 4way Stop, které nahrazuje u nás nespravedlivou přednost zprava. Stopka platí pro všechny co přijedou z jakéhokoliv směru ke křižovatce a pak řidiči střídavě vyjíždí podle toho, v jakém pořadí přijeli za sebou. Na každého tak dojde, místo toho, aby musel třeba jako u nás čekat, až ho předběhnou všechna vozidla, která jen měla to štěstí, že přijela zprava.

Vtipné je, že občas jsou takovými stopkami vybavené i kruhové objezdy, což je pro Evropana trochu matoucí. Je potřeba si zvyknout, že auto tak nemá vždy na „kruháči“ zaručenou přednost. A funguje to i když se vypne semafor. Odbočení z vedlejší na hlavní tím pádem není stresující. Řidiči se vzájemně pouští a všichni jsou spokojeni.

V Mexiku jsme jezdili po okrese Los Cabos, který sdružuje města na samé špičce kalifornského poloostrova. Je překvapivě velmi rozmanitý. Cabo San Lucas je centrem diskoték pro americkou mládež, která se sem přijela levně opít. Město plné nevkusu a nepříjemných naháněčů do barů s hamburgery a obchodů s cetkami.

Naopak v San José del Cabo si užijete klid v příjemném centru s kavárničkami a restauracemi, nebo na místním náměstí shlédnete děvčata trénující skupinové taneční vystoupení. To když vás přestane bavit povalování se v pětihvězdičkových resortech s tisíci a jedním bazénem rozesetých po okolí.

Milým překvapením je asi hodinu a půl vzdálené město La Paz s krásnou nábřežní promenádou, moly, kavárnami s výhledem na moře a jednoduchým centrem, které svým vzezřením asi nejvíc připomíná, že jste v Mexiku. Sem mnoho turistů nemíří a tak se tu cestovateli dýchá velmi příjemně.

Pokud do této oblasti vyrazíte, vydejte se určitě po pobřežní silnici přes národní park Cabo Pulmo. Asfaltka se tu promění v prašnou cestu, kterou ale zvládne i malá Toyota z autopůjčovny. Povede vás několik hodin podél vylidněných pláží a zátok, kde můžete klidně strávit třeba romantické chvíle nikým nerušení a daleko od nepříjemného centra pro americké turisty. Voda zde začínajícího kalifornského zálivu je pořád teplá.

Jen občas vás mine nějaký rychle jedoucí Jeep, Dodge nebo Ford, který si to šine prašnou cestou. A občas narazíte i na zajímavé speciály (třeba upravené staré Brouky a Jeepy) vybavené jako do slavného off-road závodu Baja, který se zde jezdí už roky a sovu slávou dosahuje na západní polokouli skoro stejného významu jako Dakar.

Do Mexika jsme jeli proto, abychom otestovali novou Audi Q5, která se zde vyrábí. Naše první jízdní dojmy z řízení nového luxusního SUV najdete zde:

autor: Jan Markovič | 4. 12. 2016 16:28

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama