"Lidé si auto zamilovali, protože vypadá jako studie," prohlašuje Massimo Frascella, který je v Land Roveru zodpovědný za návrh exteriéru vozu. Jak moc? Automobilka dodala po celém světě na 770 tisíc Evoquů a její nejmenší model jí pomohl přitáhnout nové zákazníky. Třeba v Německu 76 procent majitelů Evoquu Range Rover předtím nemělo.
Je tedy vlastně pochopitelné, že se při návrhu druhé generace svého nejmenšího modelu Angličané nechtěli příliš odchýlit od původního receptu. Díky delšímu rozvoru, užším předním světlometům, nižším zadní svítilnám, zapuštěným klikám, které se na zmáčknutí tlačítka vysunou z karoserie, nebo důsledné redukci nadbytečných linek ale Evoque druhý vypadá snad ještě lépe než jeho předchůdce.
Co na tom, že někomu může připomínat předposlední novinku v nabídce britské luxusní značky, model Velar. Za tímhle autem se budou kolemjdoucí ve městě otáčet.
Nenechte se ale zmást podobnými vnějšími tvary. "Na 99 procent dílů je nových. Z předchozí generace auta zůstaly v té druhé jen závěsy dveří," říká Alan Volkaerts, který má na starosti výrobu Evoquu. Auto má zcela nový technický základ, novou přední nápravu, zadní zavěšení, které vychází z toho ve zmíněném Velaru, novou devítistupňovou převodovku, chytřejší pohon všech kol, modernější motory, prakticky všechny verze v nabídce budou hybridní a nechybí ani řada inovativních asistenčních systémů.
Začněme od konce. Malý Range Rover dostal virtuální zadní zrcátko. Na vrcholu antény, která svým tvarem připomíná žraločí ploutev, je umístěna širokoúhlá kamera, jež snímá prostor za autem. Obraz z ní se pak přenáší na klasické vnitřní zpětné zrcátko. Hodit se to bude třeba ve chvíli, kdy zaplníte kufr až po střechu, ale i jindy - zadní okno totiž připomíná spíš tankový průzor.
Aerodynamický návrh antény a hydrofobní vrstva na povrchu čočky kamery se mají postarat o to, aby se v dešti z obrazu nestala jedna velká šmouha.
Chytré zpětné zrcátko (nabízí ho už i Subaru) ale není jediným kamerovým kouzlem, které Evoque umí. Můžete se díky nim dokonce dívat skrz kapotu. Jedna kamera v masce ve spolupráci se dvěma kolegyněmi ve vnějších zrcátkách a chytrou elektronikou dokážou vykouzlit obraz toho, co máte zrovna mezi koly. Samostatně lze pak sledovat dění vedle předních kol. Využijete to jak v terénu, tak při parkování u obrubníků.
"Auto jsme navrhli pro dva rozdílné typy džunglí: městskou betonovou, ale i tu skutečnou," říká šéfdesignér Gerry McGovern. Pohon všech kol tak třeba umí odpojit hnací hřídel, aby při jízdě po suchém asfaltu nedocházelo ke zbytečným ztrátám v pohonném ústrojí.
Dvojice spojek u zadního diferenciálu pak v případě příplatkové verze pohonu 4×4 Active Driveline zvládá nahradit uzávěrku diferenciálu a zajistit tak maximální trakci. Kolo s menším odporem se díky ní nebude v blátě jen marně protáčet. Auto navíc samo pozná, na jakém povrchu se zrovna nachází, a přizpůsobí se mu.
K přejíždění klád i obrubníků se bude hodit světlá výška dosahující 212 milimetrů, a kdyby náhodou zase byly v centru Prahy povodně, je dobré vědět, že Evoque probrodí 600 milimetrů.
Možná důležitější bude naopak úspora paliva. O tu se má u verzí s devítistupňovým automatem postarat jednoduchý hybridní pohon využívající 48V palubní síť. Malá baterie spolupracuje s 11kW startér generátorem, který pomáhá při akceleraci vykrývat slabá místa přeplňovaných motorů.
Ty jsou zatím čtyřválcové a dvoulitrové, diesely mají výkon od 110, benziny od 147 kilowattů. Příští rok pak Land Rover představí plug-in hybrid, který bude kombinovat zážehový tříválec s větší baterií, již bude možné dobíjet ze zásuvky, aby auto dokázalo jet samo jen a čistě na elektřinu.
Možná se to zdá jako paradox, ale i mezi zákazníky toužícími po zavalitých SUV jsou ti, kterým jde o ochranu životního prostředí. V Evoquu si tak mohou dopřát místo klasické kůže speciální prémiové tkaniny, které vznikají z přírodních nebo recyklovaných materiálů. Něco podobného již výrobce nabízí ve větším Velaru.
Urostlejšímu sourozenci ostatně odpovídá i ovládání auta pomocí dvojice dotykových displejů - spodní slouží klimatizaci nebo jízdním režimům, na tom horním uvidíte třeba obraz zmíněných kamer nebo mapu navigace. Ta se může ukázat i na příplatkovém digitálním přístrojovém štítu. K dispozici je i 4G modem, wi-fi hotspot a technologie Apple CarPlay a Android Auto.
Podle Alana Shepparda, jenž má na starost interiérový design, je dvojice displejů jedním z prvků, kterým chtěli uvnitř dosáhnout stejného zjednodušení tvarů auta jako kolegové zvenku.
Ovládací prvky a informace mají být logicky sdružené, aby šofér nepátral, kde se zrovna ovládá co. Bude to chtít ale delší praktické seznámení, abychom zjistili, jestli spodní dotykový displej naopak pozornost zbytečně neodvádí.
Díky upravenému technickému základu má být nový Evoque prostornější. Prodloužený rozvor přináší dva centimetry navíc pro kolena cestujících vzadu. O žádnou limuzínu se ale nejedná, malý Range je stále autem, které velikostně odpovídá Fordu Focus nebo Volkswagenu Golf.
Se 175 centimetry se za sebe posadíte tak akorát. Stejně tak berte s rezervou i udávaný objem zavazadlového prostoru: automobilka se v materiálech chlubí téměř 600 litry, ve skutečnosti je ale podle běžné metodiky k dispozici jen 472 litrů.
Podívejte se, jak se Range Rover Evoque proplétá opičí dráhou v londýnském podzemí:
Bude to vadit? "Luxusní věci lidé nepotřebují, ale touží po nich," řekl při představení Evoquu v Londýně Gerry McGovern. Ať už auto navrhovala Victoria Beckhamová, nebo on, nepochybujeme o tom, že design a celkové pojetí auta jsou dobrými základy pro úspěch druhé generace nejmenšího z Range Roverů. Jestli si auto zachovalo i skvělé jízdní vlastnosti, uvidíme, až ho budeme moci na vlastní kůži pořádně vyzkoušet.
Objednávat můžete Evoque již nyní. Cena začíná na necelém milionu za základní 110kW diesel s manuálem. Na jeho konkurenci se můžete podívat zde.