Kategorii aut, kterou založili Rusové, proslavilo až Audi. Dnes allroady nabízí většina výrobců

Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 6. 2018 9:06
Módní vlna v automobilovém průmyslu velí vyrábět běžné vozy s terénními prvky. Popularita segmentu SUV je totiž obrovská a několika plastovými doplňky se na ní lze celkem jednoduše svézt. Verze Cross, Scout, Alltrack nebo Allroad však na automobilové mapě nejsou ničím novým. Již v minulosti někteří výrobci sázeli na off-roadově pojaté verze svých standardních modelů. Rozdílem byl fakt, že takové auto mnohdy nejen, že vypadlo robustně, ale mělo i pohon všech kol a poradilo si s terénem. V následující galerii si některá tato auta připomeňte, na druhou stranu však nesmí chybět ani předci dnes moderních "pseudoterénních" strojů.
Foto: Výrobci

Začalo to v Sovětském svazu

Historie terénních verzí odvozených od standardních aut se začala psát zřejmě v Sovětském svazu hned po konci druhé světové války. Nejprve odstartovala výroba GAZ M-20 Poběda, v roce 1955 pak začala produkce modelu M-72. Ten měl částečně techniku vojenského off-roadu GAZ 69, některé prvky (třeba zadní náprava) však byly nové, jiné (jako motor) zase převzaté z klasické Pobědy. Auto mělo výbornou průchodnost terénem a vzniklo asi v pěti tisících kusech.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

V Chrastavě hořela výrobní hala, škoda bude za 100 milionů

Zhruba pět hodin bojovali hasiči s požárem průmyslového objektu v Chrastavě u Liberce. Vpodvečer dostali oheň pod kontrolu. Hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň požárního poplachu. Kvůli ohni se evakuovalo asi 100 lidí. Nikdo nebyl zraněn. Škoda byla předběžně odhadnuta na 100 milionů korun. Dohašování skrytých ohnisek potrvá do noci, řekl krajský mluvčí hasičů Jakub Sucharda.

"Bude to dlouhodobá záležitost, hala byla zasažena ve velkém rozsahu," dodal. Podle něj bylo ohněm poškozeno několik tisíc metrů čtverečních. Hořelo v areálu pobočného závodu firmy Grupo Antolin. Požár zasáhl výrobní halu na polyuretanové výrobky společně se sklady. Lidem v okolí město preventivně doporučovalo, aby neotevírali okna.

"Laboratoř z Kamenice nenaměřila zvýšené koncentrace žádných jedovatých látek v ovzduší," uvedl Sucharda. Příčina požáru se bude zjišťovat a vyšetřování podle Suchardy zřejmě potrvá delší dobu. Vyšetřovatel příčin požáru a policisté začnou s šetřením v sobotu po poledni. Kvůli požáru nejezdily odpoledne vlaky na trati mezi Libercem a Chrastavou. Provoz železnice ve zpomaleném režimu byl obnoven navečer.

Zdroj: ČTK
Další zprávy