Jan Matoušek
22. 6. 2018 6:02
Kromě sponzoringu ze strany korejských značek Hyundai a Kia nemá mistrovství světa ve fotbale, které se letos koná v Rusku, s auty na první pohled nic moc společného. Přesto jsme se na svátek kopané pokusili podívat automobilovýma očima a k jednotlivým zemím jsme přiřadili automobilové značky z nich pocházející. Záměrně je přitom řeč o značkách, protože řada automobilek má výrobní závody v několika státech. V konečném součtu však vlastní značku (z účastníků MS) historicky nebo v současnosti nemají jen Kolumbie, Panama, Peru a Senegal.
Srbsko
Ačkoliv dnes už továrnu ve městě Kragujevac vlastní Fiat a vyrábí v ní MPV 500L, po druhé světové válce a po celý zbytek 20. a i začátek 21. století tam vznikaly automobily Zastava. Ty se spoléhaly především na licence od Fiatu (například Zastava 101 je licenční Fiat 128), později ale Zastava zkusila prorazit i do USA s malým modelem Yugo 45. Neúspěšně. A i když v bývalém východním bloku platilo Srbsko za významného producenta automobilů, změna režimu a s tím spojené ekonomické a politické problémy Zastavu položily.