Ford již prozrazuje technické detaily o novém focusu

Radek Pecák Radek Pecák
5. 1. 2011 4:05
Materiály použité v termínu testovali dobrovolníci podobně jako kosmetiku
Foto: Ford

Mimořádně otevřená je automobilka Ford, která v březnu i na našem území začne prodávat novou generaci svého úspěšného rodinného vozu focus.

Ještě před novinářskou premiérou zveřejnila řadu podrobných technických informací i mnoho z metod, jakými se vůz vyvíjel a testoval.

Pozoruhodné je například využívání recyklovaných materiálů. Nový focus využívá i recyklovaného bavlněného zboží například ve výztuhách podlahových koberců nebo v prvcích akustické izolace interiéru.

Také potahy sedaček se testují z hlediska alergických reakcí
Také potahy sedaček se testují z hlediska alergických reakcí | Foto: Ford

Již v minulých letech se Ford zaměřil na zvyšování podílu nekovových recyklovaných materiálů a látek biologického původu. Například pěna výplní sedadel se vyrábí ze sóji, ve spodní části vozů se objevují díly z recyklované pryskyřice, potahy sedadel jsou částečně vyrobeny z recyklované příze a jinde v interiéru se uplatnila přírodní textilní vlákna.

Bavlna na dvoje džíny

V novém focusu je bavlna hned v několika místech vozu: Ta pochází z recyklované džínoviny.  Je jí tolik, kolik by stačilo na ušití dvou nových kalhot.

Všechny nové materiály, které se při výrobě vozu používají, jsou testovány například i s ohledem na možnou alergickou závadnost. Zejména se to týká těch, které by mohly přicházet do styku s pokožkou řidičů a dalších cestujících v novém typu automobilu. Tedy například volantů i potahů sedadel.

V případě testování materiálů z nové generace focusu si ford najal dvacet dobrovolníků. Těm byla na záda nalepena nálepka, která obsahuje látky testované na možnou alergickou závadnost.

Po uplynutí 24, 48 a 72 hodin je pak zkoumali odborníci a zjišťovali, zda pokožka dobrovolníků nejeví známky podráždění. Jedná se o podobný test, který používají při vývoji nových produktů dermatologické firmy.

Samozřejmě již předem se ford vyvaroval použití látek způsobujících alergické reakce, jako jsou přírodní latex, chrom nebo nikl.

Karosérie musí být těsná, ale ne zase moc

Focus se samozřejmě netestuje jen z hlediska možných alergických reakcí. Je například nutné zajistit, aby jeho interiér byl co nejtišší a prost nepřijemných pazvuků.  

To je záležitost specialistů na NVH. Zkratka anglických slov Noise, Vibration, Harshness (hluk, vibrace, hrubost) se v automobilovém průmyslu používá pro souhrnné označení jevů, které souvisejí se subjektivním vnímáním kultivovanosti a cestovního komfortu. Tým sídlí v Technickém středisku Ford v německém Merkenichu a jeho vedoucím je Dr. Karl-Heinz Bürger.

Motor 1,6 Ecoboost je jedním z nejmodernějších svého druhu
Motor 1,6 Ecoboost je jedním z nejmodernějších svého druhu | Foto: Ford

„Naším cílem není pouze omezit hluk, ale dosáhnout požadovaných zvukových vlastností," vysvětluje Dr. Martin Hildebrandt, jeden z odborníků v NVH týmu. „Nechceme, aby se řidič cítil zcela izolován, snažíme se vytvořit příjemné prostředí s odpovídající zpětnou vazbou na aktuální provozní situaci. Snížili jsme úroveň valivého i aerodynamického hluku a věnovali jsme značné úsilí kvalitě zvuku, který přichází z motorového prostoru."

„Z hlediska kultivovanosti jsme provedli několik změn," říká Dr. Hildebrandt. „Výrazně jsme zlepšili celou soustavu akustické izolace, například odhlučnění palubní desky nebo absorpční vrstvu ve stropní výplni. Zavedli jsme také kryt motoru optimalizovaný z hlediska NVH, nově vyvinuté výfukové soustavy a silnější hadice pro potlačení nežádoucího hluku turbodmychadla. U vznětových motorů jsme použili vstřikovací systém s několikanásobnými vstřikovacími cykly, což vedlo k výraznému omezení jevu známého jako ,klepání' dieselu," vysvětluje.

„Při jednom z našich testů natlakujeme interiér vozu vzduchem a sledujeme úniky způsobené drobnými spárami. To nám pomáhá optimalizovat utěsnění karoserie. Měříme také faktory jako ,srozumitelnost mluveného slova', což vyjadřuje, jak snadno spolu mohou cestující komunikovat při určité úrovni okolního hluku. Nový Focus je z hlediska srozumitelnosti mluveného slova o osm procent lepší než současný model.

V testovacím areálu mají všechny druhy silnic 

Speialisté také řeší, aby motory zněly sportovně, což odpovídá tradici značky. Dr. Hildebrandt vysvětluje: „V současném Focusu zní zážehové motory velmi kultivovaně, ale chtěli jsme přidat dojem výkonu, namixovat tuto kultivovanost se sportovním charakterem. Proto jsme k motoru přidali sympozér. Jedná se o zařízení, které sbírá tlakové pulsy ze sacího traktu, zesiluje je a přenáší do prostoru pro cestující.

Aerodynamický hluk se snížil díky tužším dveřím, které se méně prohýbají a tudíž jsou menším zdrojem hluku Zároveň byla zvětšena tloušťka skla a na čelním okně je nová protihluková vrstva. Zpětná zrcátka i A-sloupky jsou speciálně tvarované s ohledem na potlačení hluku a dokonce i stěrače byly optimalizovány tak, aby co nejméně rušily obtékání vzduchu okolo karoserie.

Ke snížení valivého hluku přispěly i změny v konstrukce karosérie a podvozku.

Testování se odehrává na hladkých i zcela rozbitých silnicích
Testování se odehrává na hladkých i zcela rozbitých silnicích | Foto: Ford

Samozřejmě, že kromě testování alergické závadnosti, hluku a dalších věcí se testovaly i jízdní vlastnosti. Ačkoli se řada testů odehrála v pouštích či naopak v chladných oblastech, velká porce testovacích jízd se odehrála na 80 kilometrech testovacích drah, které se nacházejí u belgického města Lommel nedaleko hranic s Nizozemskem. Zkušební dráhy nabízejí jakýkoli myslitelný typ povrchu.

Zkušební areál je rozdělen na několik pracovišť podle druhu prováděných zkoušek. Některé zkoumají výdrž při extrémní zátěži, jiné ovladatelnost, faktory hluku a vibrací nebo jízdní dynamiku. Na štěrkových cestách, dláždění, vysokých obrubnících, horských silnicích, v bahenních lázních a dokonce i nádržích se slanou vodou jsou vozidla testována daleko nad rámec toho, co od nich kdy budou vyžadovat běžní zákazníci. Nechybí ani železniční koleje, přes které musí testované automobily přejíždět, ačkoliv žádný vlak do areálu nikdy nezavítal.

Jedním z nejdůležitějších aspektů v tomto stadiu testů  je dosažení harmonie mezi jednotlivými atributy. „Například precizní řízení je životně důležité, ale nesmí tím utrpět komfort či kultivovanost, protože pak by zákazníci takové auto jednoduše odmítli," říká Kessing. „V zájmu precizního řízení jsme se tedy postarali o to, aby pryžová pouzdra byla tuhá ve všech relevantních osách, avšak pro požadovanou úroveň komfortu jsou tatáž pouzdra v ostatních směrech poddajná." 

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Tenisté Evropy vedou v Laver Cupu po prvním dnu nad světem 3:1

Tenisté Evropy vedou po úvodním dnu Laver Cupu nad výběrem světa 3:1. Body výběru kapitána Björna Borga získali ve dvouhrách v Ženevě Dominic Thiem a Stefanos Tsitsipas, v týmu Johna McEnroea uspěl Jack Sock. Čtyřhru na závěr dnešního programu vyhrál domácí favorit Roger Federer s Alexandrem Zverevem nad Denisem Shapovalovem se Sockem 6:3, 7:5.

Rakušan Thiem v úvodním duelu třetího ročníku Laver Cupu odvrátil v duelu se Shapovalovem tři mečboly a nakonec Kanaďana porazil 6:4, 5:7 a 13:11. Američan Sock pak vyrovnal výhrou 6:1, 7:6 nad Italem Fabiem Fogninim a Evropu pak dostal znovu do vedení Tsitsipas, který v duelu debutantů přehrál dalšího Američana Taylora Fritze 6:2, 1:6, 10:7.

Úvodní ročník, který v roce 2017 hostila Praha, vyhrál tým Evropy a vloni v Chicagu trofej obhájil. V Ženevě bude vítěz znám v neděli.

Tenisový Laver Cup v Ženevě:

Evropa - Výběr světa 3:1 po prvním dnu

Thiem - Shapovalov 6:4, 5:7, 13:11, Fognini - Sock 1:6, 6:7 (3:7), Tsitsipas - Fritz 6:2, 1:6, 10:7, Federer, A. Zverev - Shapovalov, Sock 6:3, 7:5.

Další zprávy