Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1983: Fiat Uno
Turínský koncern postupně ovládl většinu italských automobilek a vůz kódového čísla 146, prodávaný posléze pod obchodním názvem Fiat Uno, se zprvu rodil pro dceřinou značku Autobianchi, respektive Lancia. Posléze však padlo rozhodnutí, že v nabídce klíčové značky nahradí letitý typ Fiat 127. Model Fiat Uno opět získal titul Evropské auto roku. Pro Čechy byl důležitý proto, že návrhy karoserie předložili Giorgetto Giugiaro, respektive jeho firma Italdesign, a Nuccio Bertone. Vedení turínského koncernu dalo přednost představě Italdesignu, což Bertoneho hnětlo. Uvítal proto možnost navrhnout pro Škodu automobil podobné velikosti a československým vyjednavačům řekl, že chce udělat lepší vůz, než je Uno. Díky této motivaci se jeho firma pustila do práce, i když si Bertone zprvu nemohl být jist, zda dostane závaznou objednávku a jestli Škoda Favorit skutečně vznikne.