Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1971: Fiat 127
Kompaktní vůz s pohonem předních kol, který v nabídce nahradil i u nás dobře známý typ Fiat 850 s motorem vzadu. Model získal titul Evropské auto roku, v 70. letech nechyběl ani na československém trhu a dosáhl zde značné obliby. Ze stavebnic se tento automobil montoval také v Polsku, kde se pak prodával pod označením Fiat 127P. Licenční vůz sjížděl z výrobních linek také ve Španělsku a v Jugoslávii. Srbové posléze od typu 127 odvodili variantu Zastava Yugo 45, která v 80. letech na západoevropských trzích ostře konkurovala ostatním "východoevropským" autům včetně škodovek.