Fiatu je 120 let. Přehled jeho 13 nejdůležitějších vozů, které motorizovaly Česko

Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
Foto: FCA

1961: Fiat 1300/1500

V 60. letech nastalo období tání a varšavská automobilka se směla vrátit ke spolupráci s Fiatem. Probíhala jednání o licenční výrobě automobilů řady 1300/1500, jejichž produkce běžela i pod značkou Zastava v Jugoslávii, ale tato auta se nakonec stala jen "dárcem orgánů". Poláky zaujal chystaný nástupnický model Fiat 125, který by však byl příliš drahý, a tak se nakonec v Polsku od roku 1968 sériově vyráběly svébytné automobily Fiat 125P, které byly křížencem: motory, převodovky, hlavní části podvozku a zpočátku také interiér pocházely ze starší řady 1300/1500, zatímco kotoučové brzdy a karoserie odpovídaly novému modelu Fiat 125. Do Československa se v letech 1969 až 1981 dovezlo přes 80 tisíc automobilů Polski Fiat 125P.

 

Právě se děje

Další zprávy