Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1969: Fiat 128
První Fiat s pohonem předních kol a motorem napříč. Byl zvolen evropským autem roku a předurčil směr, jímž se pak evropský automobilový průmysl ubíral. Jeho technickou koncepci převzal zejména model Golf, první úspěšný Volkswagen s pohonem předních kol. Italský originál se dovážel i do Československa, na zdejších silnicích však byl mnohem častěji k vidění jugoslávský licenční model Zastava 101, u nás prodávaný pod označením Zastava 1100. Z Jugoslávie importovaná auta se vyznačovala splývavou zádí s pátými dveřmi, zatímco italský předobraz měl karoserie tudor (na obrázku), sedan, kombi či kupé.