Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1972: Fiat 126
Šlo o nástupce typu Nuova 500 a poslední v Itálii vyráběný lidový Fiat s motorem vzadu. Z hlediska československých motoristů bylo důležité, že se tento malý automobil montoval i v Polsku, přičemž model Fiat 126P tentokrát téměř stoprocentně odpovídal italskému originálu. Produkce ve slezské továrně FSM se začala rozbíhat v roce 1973, první dovoz do Československa proběhl v roce 1977. Továrna FSM později převzala veškerou výrobu typu 126 pro celou Evropu a musela proto dodržovat západní standardy, z čehož měli prospěch i čeští a slovenští zákazníci. Zpočátku se uskutečňovaly jen jednorázové dodávky, v letech 1986 až 1989 však byly modernizované vozy Fiat 126P 650E na tuzemském trhu přítomny kontinuálně a v tomto období si tu našly přes 15 tisíc zákazníků.