Fiatu je 120 let. Přehled jeho 13 nejdůležitějších vozů, které motorizovaly Česko

Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
Foto: FCA

1932: Fiat 508 Balilla

Vůz, který položil základ masové motorizace Itálie. V Československu se vyráběl pod označením Walter Junior. Oproti původním "waltrovkám" tuzemské konstrukce byl skromnější, zákazníci však oceňovali rozsáhlou celoevropskou servisní síť. Automobil se licenčně vyráběl také v Německu (firma NSU-Fiat), Francii (Simca-Fiat) a v Polsku (Polski Fiat), přičemž na polském trhu představoval takzvaný Junak komerčně nejúspěšnější auto 30. let.

Jinonický podnik nabízel rovněž modely Walter Princ a Walter Lord, které vycházely z různých verzí většího Fiatu 522. V roce 1936 však vedení továrny rozhodlo o zastavení výroby všech automobilů, aby firma dokázala uspokojit narůstající poptávku po leteckých motorech.

 

Právě se děje

Další zprávy