Obyvatelé zemí Evropské unie, Švýcarska, Norska a Islandu si v lednu zaregistrovali téměř 1,1 milionu nových osobních aut, tedy o 6,3 procent více než loni. Jde už o 29. měsíc v nepřetržité řadě, kdy trh roste. Stále však letošní lednová čísla ani zdaleka nedosahují údajů z předkrizových let 2006 až 2008, kdy se blížily k 1,3 milionu vozů.
Roste drtivá většina trhů i značek. Ten český, který byl v plusu o 11,3 procent, patří k nejprogresivnějším. Ještě větší nárůsty zaznamenávají například v Irsku (+34 %) a na Kypru (+26 %), z těch největších v Itálii (+17 %) a Španělsku (+12 %).
Škoda Auto si proti lednu loňského roku polepšila o šest procent, rostla tedy přibližně stejně jako celý trh. Skončila na jedenáctém místě.
Z dalších značek koncernu Volkswagen si vedlo lépe pouze Audi (+14 %), naopak Volkswagen (-4 %), Porsche (-5,5 %) i Seat (-8,8 %) si proti loňsku pohoršily. Vliv aféry Dieselgate tedy není jednoznačný. Volkswagen zůstává přes drobné ztráty dominantní značkou i koncernem v evropském prostoru.
Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v letošním lednu v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko, Island) vypadá podle údajů asociace evropských výrobců aut ACEA následovně:
1. Volkswagen 128 345 (1. i v celém roce 2015)
2. Ford 77 180 (2.)
3. Opel 71 612 (4.)
4. Renault 67 187 (3.)
5. Peugeot 65 845 (5.)
6. Audi 62 423 (6.)
7. Mercedes 56 902 (8.)
8. BMW 54 876 (7.)
9. Fiat 54 087 (9.)
10. Toyota 48 978 (11.)
11. Škoda 47 166 (10.)
12. Citroën 42 879 (13.)
13. Nissan 42 183 (12.)
14. Hyundai 36 160 (14.)
15. Dacia 30 740 (16.)
16. Kia 29 302 (15.)
17. Seat 22 588 (17.)
18. Volvo 19 675 (18.)
19. Mazda 19 359 (19.)
20. Suzuki 13 919 (21.)
Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.
Značkou s největším nárůstem z první dvacítky je Mazda (+34 %). Z menších výrobců se ještě více dařilo Jaguaru (+160 %), Hondě (+43 %) a Land Roveru (+37 %). V minusu byly kromě výše zmiňovaných značek koncernu VW také Mitsubishi (-11 %) nebo Nissan (- 5 %).
Analytici předpokládají, že trh ještě dále poroste. Například Petr Dufek z ČSOB soudí: "Celkový trend automobilového trhu v EU je pozitivní. K poptávce po autech přispívá jednak cyklus obměny vozových parků firem, jednak i silný zájem spotřebitelů. To ostatně potvrzují i spotřebitelské průzkumy naznačující rostoucí ochotu pořídit si nový vůz ještě v letošním roce. K tomuto rozhodnutí přispívá pozitivní – i když ne až tak oslňující – trend evropské ekonomiky, snižující se nezaměstnanost a nízká inflace vedoucí k rekordně levným penězům na trhu. Kromě toho nelze zapomenout ani na nabídkové stimuly v podobě inovací, respektive nových modelů, a příznivého cenového vývoje. Ten totiž v posledních letech v důsledku nadbytečných kapacit zvýšil konkurenci mezi výrobci, z níž těží spotřebitelé," uvedl.
Podle něho kombinace příznivých faktorů na straně nabídky i poptávky přetrvá i v dalších měsících letošního roku. "Proto nejspíše celý trh může dále růst a ještě více se tak přiblížit super úspěšnému roku 2008," uzavírá Dufek.