Evropský trh s novými auty roste i letos. Škoda je na něm zatím jedenáctá

Ondřej Běhal
16. 2. 2016 9:48
Už 29 měsíců v nepřerušené řadě roste prodej nových osobních aut na evropském trhu v meziročním srovnání. V lednu to bylo o více než šest procent. Podobnou formu jako celý trh zaznamenala Škoda Auto. Jednou z mála značek, které si pohoršily, je Volkswagen. Stále však zůstává suverénním a neohroženým lídrem celého trhu. Jeho podíl na něm činí téměř dvanáct procent, druhý Ford zabírá sedm procent. Dopad kauzy Dieselgate na evropský trh je diskutabilní. Nejvíc růstovou značkou v první desítce je totiž Audi, která také patří pod křídla aférou postiženého koncernu Volkswagen.
Volkswagen zůstává přes drobné ztráty dominantní značkou evropského trhu.
Volkswagen zůstává přes drobné ztráty dominantní značkou evropského trhu. | Foto: Reuters

Obyvatelé zemí Evropské unie, Švýcarska, Norska a Islandu si v lednu zaregistrovali téměř 1,1 milionu nových osobních aut, tedy o 6,3 procent více než loni. Jde už o 29. měsíc v nepřetržité řadě, kdy trh roste. Stále však letošní lednová čísla ani zdaleka nedosahují údajů z předkrizových let 2006 až 2008, kdy se blížily k 1,3 milionu vozů.

Roste drtivá většina trhů i značek. Ten český, který byl v plusu o 11,3 procent, patří k nejprogresivnějším. Ještě větší nárůsty zaznamenávají například v Irsku (+34 %) a na Kypru (+26 %), z těch největších v Itálii (+17 %) a Španělsku (+12 %).

Škoda Auto si proti lednu loňského roku polepšila o šest procent, rostla tedy přibližně stejně jako celý trh. Skončila na jedenáctém místě.

Z dalších značek koncernu Volkswagen si vedlo lépe pouze Audi (+14 %), naopak Volkswagen (-4 %), Porsche (-5,5 %) i Seat (-8,8 %) si proti loňsku pohoršily. Vliv aféry Dieselgate tedy není jednoznačný. Volkswagen zůstává přes drobné ztráty dominantní značkou i koncernem v evropském prostoru.

Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v letošním lednu v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko, Island) vypadá podle údajů asociace evropských výrobců aut ACEA následovně:

1. Volkswagen     128 345 (1. i v celém roce 2015)

2. Ford                  77 180 (2.)

3. Opel                  71 612 (4.)

4. Renault             67 187 (3.)

5. Peugeot            65 845 (5.)

6. Audi                   62 423 (6.)

7. Mercedes          56 902 (8.)

8. BMW                 54 876 (7.)

9. Fiat                    54 087 (9.)

10. Toyota              48 978 (11.)

11. Škoda               47 166 (10.)

12. Citroën              42 879 (13.)

13. Nissan               42 183 (12.)

14. Hyundai             36 160 (14.)

15. Dacia                30 740 (16.)

16. Kia                    29 302 (15.)

17. Seat                  22 588 (17.)

18. Volvo                 19 675 (18.)

19. Mazda               19 359 (19.)

20. Suzuki               13 919 (21.)

Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.

Značkou s největším nárůstem z první dvacítky je Mazda (+34 %). Z menších výrobců se ještě více dařilo Jaguaru (+160 %), Hondě (+43 %) a Land Roveru (+37 %). V minusu byly kromě výše zmiňovaných značek koncernu VW také Mitsubishi (-11 %) nebo Nissan (- 5 %).

Analytici předpokládají, že trh ještě dále poroste. Například Petr Dufek z ČSOB soudí: "Celkový trend automobilového trhu v EU je pozitivní. K poptávce po autech přispívá jednak cyklus obměny vozových parků firem, jednak i silný zájem spotřebitelů. To ostatně potvrzují i spotřebitelské průzkumy naznačující rostoucí ochotu pořídit si nový vůz ještě v letošním roce. K tomuto rozhodnutí přispívá pozitivní – i když ne až tak oslňující – trend evropské ekonomiky, snižující se nezaměstnanost a nízká inflace vedoucí k rekordně levným penězům na trhu. Kromě toho nelze zapomenout ani na nabídkové stimuly v podobě inovací, respektive nových modelů, a příznivého cenového vývoje. Ten totiž v posledních letech v důsledku nadbytečných kapacit zvýšil konkurenci mezi výrobci, z níž těží spotřebitelé," uvedl. 

Podle něho kombinace příznivých faktorů na straně nabídky i poptávky přetrvá i v dalších měsících letošního roku. "Proto nejspíše celý trh může dále růst a ještě více se tak přiblížit super úspěšnému roku 2008," uzavírá Dufek. 

 

Právě se děje

Další zprávy