"Skupina VW již ve střednědobém horizontu nevidí vozy se spalovacími motory jako cenově výhodnou alternativu k elektromobilům," řekl německému listu Welt am Sonntag nově jmenovaný šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer. Ten očekává, že ceny vozů výrazně porostou v důsledku emisní normy Euro 7, která má vstoupit v platnost od roku 2025.
"Spalovací vozy budou kvůli složitějšímu čištění výfukových plynů dražší o 3000 až 5000 eur (75 000 až 125 000 Kč - pozn. red.)," vyčíslil v rozhovoru manažer, který ještě před několika dny šéfoval mladoboleslavské Škodě. Podle Schäfera tyto dodatečné náklady budou jen stěží absorbovat především malá auta. Ceny na úrovni čtvrt milionu korun, na které jsme zvyklí v současnosti, už podle něj nebudou existovat.
"V roce 2025 chce skupina VW uvést na trh hned čtyři modely malých elektrických aut," řekl Schäfer. Kromě ID.2 představí Volkswagen ještě jeden, s dalšími přijde Škoda a Cupra. Volkswagen chce podle Schäfera ID.2 nabídnout "za méně než 25 000 eur", tedy zhruba 625 000 korun. Ještě loni však z automobilky prosakovaly informace o ceně do 20 000 eur.
Vrásky na čele nedělá chystaná emisní norma jen Volkswagenu. Také konglomerát Stellantis, pod který spadá Peugeot, Citroën nebo Opel, svým zákazníkům ordinuje čím dál větší dávky fosilní amnézie.
Když v lednu koncern oznámil, že její masově prodávaná dodávková auta budou napříště už jen elektrická, nezapomněl zdůraznit, že jde jen o osobní verze těchto modelů. O půl roku později je už ale všechno jinak - v konfigurátoru na Berlingo, Combo, Rifter nebo Jumpy už jinou než elektrickou verzi nenajdeme, což nově platí i v případě užitkových modelů.
Opel také bez náhrady stáhl z nabídky model Insignia, jehož druhá generace vyjela v roce 2017 a teprve předloni prošla faceliftem. Prostorný kombík kdysi konkuroval Passatu, nyní má podle mluvčího Opelu "konec neelektrifikované platformy", pocházející ještě z éry GM, uvolnit v rüsselsheimské továrně kapacity pro výrobu Astry a jejího sesterského modelu DS4. Původně se mělo za to, že Insignia skončí až v roce 2024, kdy měla dostat elektrického nástupce.
Hromadný úprk automobilek od spalovacích motorů má společného jmenovatele - probíhá diskrétně, prakticky bez jakékoliv publicity. Na světlo se informace dostane obvykle až ve chvíli, kdy si změny někdo všimne. Tak jako v případě německého týdeníku Automobilwoche, který upozornil na prohlášení vrcholového manažera BMW v online vydaní časopisu Manager Magazin o chystané platformě pojmenované Neue Klasse (Nová třída). Na tu budou postupně přecházet všechny modely značky.
Platforma chystaná na rok 2025 si kromě zaměření na elektromobily měla původně poradit i se spalovacími a hybridními modely. Alespoň tak to ještě loni sliboval šéf automobilky Oliver Zipse v britském Car Magazine. "To se zřejmě nestane," konstatoval Automobilwoche právě s odkazem na příspěvek v časopisu pro manažery, ve kterém zástupce BMW takovou možnost smetl ze stolu.
BMW sice podle Automobilwoche s výrobou spalovacích modelů počítá i v příštích letech, na platformě Neue Klasse, od které si automobilka mnoho slibuje, to však nebude.