"Připomíná to volný pád." Ceny ojetých elektromobilů v USA prudce klesají

"Připomíná to volný pád." Ceny ojetých elektromobilů v USA prudce klesají
Místo první, Tesla Model 3. Coby ojetina se letos v červnu prodávala ve Spojených státech v přepočtu za 786 368 Kč, což je o 30,5 procenta méně než loni.
Místo druhé, Tesla Model X. V jejím případě činí meziroční pokles 21,3 procenta, průměrná červnová cena se v USA zastavila na 1 490 155 korunách.
Místo třetí, Nissan Leaf. Druhá generace japonského bestselleru se v červnu ve Spojených státech prodávala v průměru za 477 984 Kč, což je o 19,2 procenta méně než loni.
Místo čtvrté, Tesla Model S. Také nejluxusnější typ v nabídce americké automobilky nedopadl v cenovém srovnání nejlépe. Meziročně se propadl o 19 procent, když se v průměru nabízel za 1 380 238 Kč. Zobrazit 10 fotografií
Foto: Tesla, Inc.
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
14. 7. 2023 14:10
Zatímco ceny ojetých vozů ve Spojených státech meziročně klesly o necelá čtyři procenta, v případě elektroaut je pokles více než osmkrát rychlejší. Vyplývá to z nové studie automobilového serveru iSeeCars.

Stránky iSeeCars.com patří v USA k největším srovnávačům cen ojetin, lze tu dohledat přes čtyři miliony nabídek. Pravidelně také zveřejňují cenové žebříčky, které se opírají o velké množství dat. V tom aktuálním, který sleduje vývoj na americkém trhu, portál analyzoval ceny u 1,8 milionu ojetin ve stáří od jednoho roku do pěti let.

Studie konstatuje, že zatímco meziroční pokles cen ojetin ve Spojených státech dosáhl v červnu 3,6 procenta, v případě elektroaut jde o 29,5 procenta. Tento trend se navíc měsíc od měsíce zrychluje: Zatímco ještě v březnu činil pokles u elektrických ojetin 16,8 procenta, v dubnu to už bylo 24 procent a v květnu 28,9 procenta.

"Před rokem byly ceny ojetých elektromobilů na vzestupu a rostly rychleji než celkový trh. Letos se ale situace obrátila a pokles u elektroaut připomíná volný pád," komentuje situaci výkonný analytik iSeeCars Karl Brauer.

Ten zároveň dává cenovou otočku do souvislosti s válkou na Ukrajině: "Na jaře 2022 raketově stoupla cena ropy a spotřebitelé viděli v elektrických autech bezpečné útočiště před kolísavými cenami fosilních paliv," řekl Brauer. "O rok později se ceny pohonných hmot stabilizovaly, úrokové sazby stouply a zákazníci nyní obezřetně hledají maximální hodnotu za svůj vydělaný dolar." Všechny tyto faktory podle Brauera nákupu elektroaut nenahrávají.

Mezi modely s největším cenovým propadem v USA je šest hybridních a elektrických vozů, přičemž čelo žebříčku opanovaly modely Tesly. Americkou hegemonii se podařilo narušit pouze Nissanu Leaf, který obsadil pomyslnou bronzovou příčku.

Tento trend podle Brauera potvrzuje odklon trhu od elektrických modelů, které se ještě před pár lety prodávaly ve velkých objemech. "Tváří v tvář novým elektromobilům, které v posledních dvou letech vstoupily na trh, už nejsou auta od Tesly a Nissanu pro zákazníky tak atraktivní, jako tomu bylo dříve," míní analytik.

Fakt, že v čele žebříčku s největším poklesem hodnoty najdeme hlavně Tesly, lze nepochybně připsat i snížení prodejních cen nových aut. K jejich redukci sáhl šéf automobilky Elon Musk za poslední rok hned několikrát, přičemž se mu podařilo podstatným způsobem zvýšit odbyt. Například již postarší Model Y se v prvních třech měsících letošního roku vyšvihl do čela nejprodávanějších aut na světě.

Mezi vozy s největším poklesem ceny v USA se objevuje také hned několik modelů automobilky Land Rover a jeden Jaguar se spalovacím motorem. Podle analytika to není žádným velkým překvapením: "Obě značky často bojují s hodnotou při dalším prodeji, zvláště když se trh otáčí a ojetá auta celkově nezaznamenávají stejnou poptávku jako v posledních třech letech," uzavírá Brauer.

Kompletní žebříček ojetin s největším poklesem hodnoty přinášíme ve fotogalerii.

 

Právě se děje

Další zprávy