Britský ministerský předseda zdůvodnil změnu v cestě k dosažení klimatických cílů tím, že ty dosavadní zatěžovaly "nepřijatelnými náklady" obyčejné lidi. Na tiskové konferenci později odmítl, že by šlo o změkčování samotných klimatických závazků. "Myšlenka, že rozmělňujeme své cíle, je zkrátka mylná," řekl podle Reuters.
Premiér v projevu ujistil, že Británie dodrží svůj slib snížit emise skleníkových plynů na takzvanou čistou nulu do roku 2050, ale učiní tak podle něj "lepším, přiměřenějším způsobem".
Sunak argumentoval, že Británie je "napřed před kteroukoli jinou zemí světa" v přechodu na zelenou ekonomiku, ale upozornil, že příliš rychlé změny by hrozily "ztrátou souhlasu Britů".
"Jak může být správné teď říkat britským občanům, aby obětovali ještě více než ostatní?" cituje agentura AP Sunaka. Řekl také, že jeho vláda nebude zavádět nové daně, které by lidi odrazovaly od létání, nebude zakazovat novou těžbu ropy a plynu v Severním moři, ani nebude žádnou domácnost nutit k opatřením na zvýšení energetické účinnosti.
Podle Reuters premiér rovněž oznámil, že vláda brzy ohlásí reformy v oblasti britské strategie rozvoje energetické infrastruktury.
Očekávané oznámení rozhněvalo ekologické organizace, opoziční politiky i část britského průmyslu, ale potěšilo ty, kteří se obávali nákladů přechodu na obnovitelné zdroje energie.
"Jde o projev slabosti zoufalého, bezcílného premiéra, který tančí podle malé menšiny v jeho straně," komentoval krok expert opozičních labouristů na energetickou bezpečnost a bývalý předseda strany Ed Miliband. Podle něj odklad ukončení prodeje benzinových a dieselových automobilů zatíží rodiny dalšími miliardami nákladů a poškodí důvěru investorů v Británii.
Jihokorejská automobilka Kia uvedla, že krok Británie by mohl způsobit zmatek v odvětví i mezi spotřebiteli a narušit dodavatelské řetězce. Krok podle ní "mění složitá jednání v dodavatelských řetězcích a produktové plánování".
"Opuštění těchto cílů a odkládání kroků, které nás mají přivést k čisté nule, je nesrozumitelné v době, kdy jiné země prudce zvyšují své úsilí o nalákání výrob a pracovních míst budoucnosti," řekla šéfka britské pobočky Světového fondu na ochranu přírody (WWF) Tanya Steelová.
Expert na energetiku z pravicově orientovaného ekonomického institutu IEA Andy Mayer naopak krok britské vlády uvítal. "Vládní politiky jako zákaz benzinových a dieselových automobilů a plynových kotlů zašly příliš daleko v tom, že ubližují rodinám a podnikům za minimální zisk pro životní prostředí," řekl Mayer.