"Nová ë-C3 je prvním elektrickým modelem segmentu B, který bude v regionu a v této cenové hladině nabízený evropskou automobilkou a navržený v Evropě," uvádí Citroën mimo jiné v tiskové zprávě ke čtyřmetrovému pětidveřovému hatchbacku. Ví přitom moc dobře, co dělá. Nepřímo se totiž odkazuje na francouzské změny v dotacích, které plný bonus přiřknou jen elektromobilům vyráběným v Evropě. A novinka má být také jedním z trumfů Macronova chystaného sociálního leasingu pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. V obou případech přitom Ostrouhá Dacia Spring i některé superlaciné čínské modely.
Právě na ty Citroën svou novinkou zcela jednoznačně agresivně míří. Dokazuje to především cena. Jakmile ve druhé polovině příštího roku odstartuje prodej ë-C3, bude stát od 23 300 eur, asi 575 tisíc korun. A v roce 2025 nabídku doplní základní provedení s cenou od 19 990 eur, tedy asi 493 tisíc korun. Při současných cenách by taková verze "podsekla" i nejlevnější Dacii Spring. Jedná se navíc o ceny bez bonusu, které státy jako Německo či Francie na nákup elektromobilu poskytují.
Verze, která se začne prodávat v příštím roce, bude mít v útrobách lithium-železo-fosfátovou baterii s kapacitou 44 kWh, která se u některého z elektroaut Stellantisu objevuje vůbec poprvé - je totiž levnější než běžnější NMC akumulátor. Dojezd na jedno nabití by měl být 320 kilometrů, přičemž právě nabíjení by mělo být možné stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW. Ani ë-C3 tedy nevybočí ze standardů pro malé elektromobily Stellantisu.
K dispozici bude i nabíjení střídavým proudem o výkonu maximálně 11 kW, u nějž udává automobilka, že z 20 na 80 procent kapacity se baterka dostane za dvě hodiny a padesát minut. Elektromotor v útrobách pak má 83 kW, stačí k maximální rychlosti 135 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h za asi jedenáct vteřin. Údaje k levnější verzi dvojitý šíp nezveřejnil s výjimkou dojezdu, který bude 200 kilometrů. Určitě tak auto dostane menší baterku.
Je nasnadě, že se k nízké ceně Citroën nedopracoval jen tak. Základem totiž není platforma CMP jako třeba u Peugeotu 208, ale z ní odvozená levnější verze původně určená pro rozvojové trhy. Dostaly ji třeba C3 pro indický nebo latinskoamerické trhy. Evropská specifikace se však dočkala mnoha vylepšení včetně výrazných strukturálních změn.
Nízká cena bude také vykoupena chudší výbavou. Jakkoliv je na fotkách auto s 10,25palcovou centrální dotykovou obrazovkou, model s "cenou od" dostane jen držák chytrého telefonu, do nějž bude možné nainstalovat speciální aplikaci pro ovládání rádia a dalších prvků. Podobně to mají některé levnější Dacie. Startovat se bude klasicky klíčem, dá se očekávat také použití tvrdých plastů.
Interiér je celkově velice jednoduchý a značně odlišný od stávající generace. Zcela chybí klasické budíky, nahrazuje je úzký displej, který zobrazuje nejdůležitější provozní informace, umístěný dále od volantu. Ten má nově "šišatý" tvar, vzdáleně to tak celé připomíná i-cockpit od Peugeotu. Při čtyřmetrové délce pak má kufr základní objem 310 litrů, což je o deset litrů více než doposud.
Vnější design se výrazně inspiroval konceptem Oli, zaoblené linie stávajícího provedení tak nahrazují hrany. Patrná je vysoká stavba karoserie směřující k SUV, což potvrzuje i světlá výška 163 milimetrů. Nová C3 také dostala inovované logo dvojitého šípu, vždy pak bude mít diodová přední světla. Stříbrně lakované středy nárazníků jsou už ale vyhrazené vyšší výbavové verzi.
Do prodeje se ë-C3, která se bude i nadále vyrábět ve slovenské Trnavě, dostane ve druhé polovině příštího roku. Čtvrtá generace nenabídne jen elektrický pohon, k dispozici bude i přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka s manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou, uvádí francouzský magazín L’Argus.