Pouhá dvě procenta českých řidičů a řidiček se naplno věnují řízení vozidla - to je nejzávažnější zjištění červencového výzkumu, který pro společnost Saferoad zrealizovala výzkumná agentura Ipsos.
Nejčastější rozptylující činnost za volantem se podle očekávání pojí s mobilním telefonem. Třicet šest procent z 1050 respondentů-šoférů ve věku 18 až 65 let přiznalo, že jej používají často, prakticky při každé jízdě.
Alespoň občas telefonuje s handsfree sadou, tedy legálně, 57 procent řidičů a řidiček, 53 procent ale zároveň přiznalo, že občas používají telefon i bez handsfree zařízení. Psaní a čtení SMS zpráv se za volantem občas věnuje 46 procent šoférů obou pohlaví, 25 procent sjíždí za volantem internet a sociální sítě.
Mezi další časté rozptylující činnosti patří intenzivní komunikace se spolujezdci, konzumace jídla a nápojů, kouření, usměrňování dětí a ovládání navigace. Nezanedbatelných deset procent mužů a žen za volantem se věnuje hlazení domácích mazlíčků nebo líbání se s partnerem či partnerkou.
Respondenti si přitom dobře uvědomují přímou souvislost mezi nevěnováním se řízení a nehodovostí. Souhlasí s tím 98 procent z nich. Osmdesát tři procent respondentů také uvedlo, že jsou řidiči nejčastějším faktorem nehodovosti. Až daleko za nimi skončil špatný stav vozovky, stav vozidla nebo jednání ostatních účastníků silničního provozu.
Nejčastějším faktorem, který na straně řidiče ovlivňuje nehodovost, je podle respondentů šoférova povaha. Uvedlo to 45 procent z nich. Následuje psychické rozpoložení (únava, stres) a délka praxe a zkušenosti s řízením vozidla (21 %).
Každý pátý řidič z výzkumu už minimálně dvakrát kvůli nepozornosti boural nebo dostal dvě a více pokut, přesto přiznal, že se i nadále řízení vozidla nevěnuje.
Jako řešení situace na silnicích vidí respondenti více policejních kontrol, které je podle nich přinutí více se na řízení soustředit. Jako další nástroje uvedli vyšší pokuty a sledování kamerami, až daleko za represemi se umístila prevence a edukace.
Jak si vedou automobily při případném nárazu? Přehled výsledků jednotlivých modelů v nezávislých testech si prohlédněte zde.