Volvo začne sledovat tvář řidiče. Asistent ohlídá bdělost

Radek Pecák Radek Pecák
23. 3. 2014 9:30
Infračervené záření vycházející ze senzoru v palubní desce bude pro lidské oko neviditelné.
Senzory budou schopné uhlídat, zda je řidič dostatečně pozorný
Senzory budou schopné uhlídat, zda je řidič dostatečně pozorný | Foto: Aktuálně.cz

Mikrospánek nebo pouhá nepozornost způsobená například manipulací s navigačním zařízením, by neměla být již brzy v nových modelech Volva problémem způsobujícím dopravní nehody.

Automobilka pokročila při vývoji systémů, které rozpoznají a dokážou vyhodnotit, zda je řidič unavený nebo nedostatečně pozorný. V autě se objeví senzor, který rozpozná, na co se řidič právě dívá nebo zda se mu nezačínají zavírat oči. 

Senzory ohlídají, zda je řidič bdělý
Senzory ohlídají, zda je řidič bdělý | Foto: Aktuálně.cz

„To umožní, že se řidiči v případě potřeby budou moci zase o něco více spolehnout na pomoc svého vozu,“ vysvětluje Per Landfors, konstruktér společnosti Volvo Cars a vedoucí projektu, který se soustředí na funkce podporující řidiče.

Elektronika vyhodnotí, jakým směrem se řidič dívá, jak moc má otevřené oči nebo v jakém směru a úhlu má nakloněnu hlavu.

V návaznosti na další elektronické asistenční systémy pak automobil zajistí, aby toto Volvo zůstalo ve svém jízdním pruhu nebo se přespříliš nepřiblížilo automobilu jedoucímu vpředu.

Zároveň se systém postará o to, aby se řidič opět začal věnovat řízení. Systém by měl být schopen také předvídat.

Elektronika dokáže podle charakteristických rysů obličeje rozpoznat také, o jakého řidiče jde
Elektronika dokáže podle charakteristických rysů obličeje rozpoznat také, o jakého řidiče jde | Foto: Aktuálně.cz

„Je-li člověk za volantem dostatečně pozorný, aktivují se systémy na podporu řidiče později; jestliže se naopak na řízení adekvátně nesoustředí, aktivují se o něco dříve,“ vysvětluje Per Landfors.

Součástí tohoto souboru technologií mohou být některé z aktuálně využívaných systémů, například systém udržení vozidla v jízdním pruhu, systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění s plnou brzdnou silou nebo adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách.

Řidiče bude sledovat „velký bratr“ umístěný v palubní desce. Bude z něho vycházet infračervené záření z malé LED diody. Toto záření je lidským okem neviditelné.

Protože v paměti bude uložena typická tvář řidiče, bude možné senzor využívat i k dalším funkcím. Ten po zaměření na konkrétní body v obličeji rozpozná, o jakého řidiče se jedná a pak například nastaví sedačku pro ideální polohu konkrétní osoby.

Na základě sledování pohybů oka může vůz přizpůsobit vnitřní a vnější osvětlení tak, aby měl řidič zajištěny co nejpříjemnější podmínky k jízdě.

Volvo ubezpečuje, že tento senzor obrázky řidičovy tváře neukládá do žádné paměti, nebude tedy sloužit jako jakýsi dozor nebo „černá skříňka.“

Tato technologie je již instalována v testovacích vozidlech. Společnost Volvo Cars nyní ve spolupráci s Vysokou školou technickou Chalmers a s Volvo AB provádí  výzkum, jehož cílem je zjistit, jak nejefektivněji rozpoznat únavu nebo nepozornost.

Analýza chování řidiče, v zahraničí známá pod názvem Drive State Estimation, při níž hrají senzory zásadní roli, je jedním z pilířů, na jejichž základě by mohla fungovat automaticky řízená vozidla budoucnosti. Vůz bude potřebovat určit, zda je řidič schopen převzít kontrolu nad řízením poté, co pominou podmínky pro automatické řízení.

Volvo se i díky tomuto systému snaží přiblížit ke svému cíli, totiž, aby již v roce 2020 nebyl v jejím voze nové generace nikdo usmrcen ani vážně zraněn.

 

Právě se děje

Další zprávy