Dračice přichází na konci benzinového flámu. Prohnali jsme po Krkonoších Alpinu A110

Dračice přichází na konci benzinového flámu. Prohnali jsme po Krkonoších Alpinu A110
Alpine A110
Alpine A110
Alpine A110
Alpine A110
Foto: Alpine, Tomáš Devera
Martin Frei Martin Frei
24. 6. 2022 6:04
Ze všech stran se valí elektromobily a Renault křísí sportovní značku vonící benzinem. Alpine byla legendou šedesátých a sedmdesátých let a k těmto kořenům se vrací kupé A110. Jeho příchod na český trh dovozce oslavil předváděcími jízdami tam, kde nejlépe vynikne mechanicky čistý a hravý temperament vozu: na strmých a točitých silničkách Krkonoš.

Proč propána Renault uvádí marnivě rychlé sportovní kupé právě do dnešní doby, která vyvažuje každý gram oxidu uhličitého zlatem? Protože je to Francouz a dřív to nestihl. Myšlenka je stará patnáct let, musela však přečkat minulou hospodářskou krizi a tápání při realizaci. Což mimo jiné obnášelo založení a opětovné rozpuštění společného podniku s britskou značkou Caterham. K nám se nakonec vůz dostává pět let od zahájení prodeje na bohatších západních trzích.

To bylo na podzim 2017. Tehdy ještě nikdo netušil, jaký spád nabere evropská regulace fosilních paliv a jak staromódně dnes bude A110 vypadat. Jenže po neskutečných miliardách, které Renault do téhle modré libůstky nasypal, je logické vůz udržet a prodávat, dokud to půjde. Mimochodem i Audi chtělo před patnácti lety vzkřísit kupé Quattro, ale přísně racionální manažeři to vzdali. Takže zaplať pánbůh za zpozdilé a bohémské Francouze.

A proč ty Krkonoše? Protože značka Alpine má slabost pro hory přímo v názvu. Zakladatel Jean Rédelé byl závodník, miloval hory se všemi jejími výzvami a pohoří dělící Francii od Itálie bylo dějištěm mnoha dostaveníček motorsportu té doby. Sporťáky Alpine ovšem v šedesátých a sedmdesátých letech opanovaly tratě celé Evropy. Včetně českých rally, kde vyvolávalo senzaci kupé A110 řízené legendárním Vladimírem Hubáčkem. 

Znovuzrozené A110 používá v zásadě stejný recept. Nízké dvoumístné kupé, za jehož sedadly vrčí a zadní kola pohání benzinová osmnáctistovka z nějakého rodinného Renaultu. Dnes je ovšem přeplňovaná a po tréninku Alpiny podává dvě stě padesát koní místo tehdejších sto čtyřiceti. Naopak karoserie je celá z hliníku, takže auto se vší výbavou váží jen 1040 kilo.

Ne že by té výbavy bylo moc. Interiér je zařízený ryze sportovně, nenajdete v něm ani obvyklé výškové seřízení sedadla. Skořepiny v základní výbavě nabídnou jen podélný posuv, příplatkové závodní sedačky se seřizují šroubkem. Kromě volantu a pedálů tu jsou tři knoflíky pro ovládání samočinné převodovky, tablet s navigací a konec. Vše se nekompromisně soustředí na jízdu.

Motor na volnoběh tlumeně, ale zlověstně mručí. Po přidání plynu se hbitě rozběhne otáčkoměrem, aby ve vysokém pásmu nabral na hlasitosti a jadrně zabublal, když se pod plným plynem otevře klapka ve výfuku. Lehoučký vůz vyráží i do prudkého kopce s ostrostí loveckého psa. Udávané stovce za čtyři a půl vteřiny není důvod nevěřit, stejně jako maximálce 250 km/h.

Logický kompromis představuje souhra mezi "nafoukaným" motorem s velkým turbodmychadlem a jistou kousavostí dvouspojkového automatu. Oba mají vrozené reakční prodlevy, a tak je třeba přidání plynu dávkovat s předstihem. Tomu však dnes při požadavcích na účinnost neunikne nikdo.

Zatímco plný výkon motoru dokáže s autem cvičit až neurvale, nastavení podvozku potěší klidem a poddajností. Se základní verzí by se bez nesnází dalo denně pojíždět po městě, nadhled si zachovává i na hrbolatých vedlejších silničkách.

Alpine A110

Motor: benzinový 4válec, 1798 cm3
Výkon: 185 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 2000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s
Kombinovaná spotřeba: 7,0 l/100 km
Cena: od 1 490 000 Kč

Míru mezi volností pro přirozené a čitelné pohyby karoserie a náklony v obloucích se ladičům Renaultu podařilo trefit na ideální střed. Také brzdy jsou se zbytkem vozu sladěné harmonicky. Nenastupují přehnaně ostře a pedál má jasnou, pevnou odezvu.

V zatáčkách projížděných pod plynem vůz potvrzuje radost i starost vyplývající z umístění motoru za sedadly a těžiště blízko středu. Na jedné straně bezkonkurenční mrštnost a ochota měnit směr, na druhé nutná bdělost nad trakcí.

Zadní kola nemusejí návaly hnací síly unést a stabilizace dovolí zřetelně větší prokluz i úhel smyku než u rodinných aut. V tomto ohledu Alpinka působí hravěji a neposedněji než podobně koncipované, ale o dvacet centimetrů delší Porsche Cayman.

Podle gusta lze vybírat mezi motory naladěnými na 185, 221 a 225 kilowatt, připlatit za ostřejší a snížené naladění podvozku, přidat aerodynamické doplňky, které zvýší maximálku z 250 na 260 km/h. Nejpříjemnějším zjištěním včerejšího odpoledne v Krkonoších ovšem je, kolik zábavy a dovedností nabídne už základní verze. 

Nemluvě už o radosti nad tím, že lze takto pojaté auto s čistě mechanickou duší za milion a půl vůbec koupit. Zmiňované Porsche je o tři sta tisíc dražší a s ocelovou konstrukcí o dvě stě padesát kilo těžší. Takovému počinu připíjíme na zdraví a přejeme dlouhý život.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Ve Švédsku zemřela žena po útoku nožem během politického festivalu

Při tradičním setkání politiků s občany na švédském ostrově Gotland zemřela žena po útoku nožem. Policie v souvislosti s činem zatkla 33letého muže a nevylučuje politický motiv.

Policie podle agentury Reuters uvedla, že útok se odehrál poblíž místa, kde měla projev předsedkyně Strany středu Annie Lööfová. Do vazby byl vzat muž podezřelý z vraždy.

Deník Aftonbladet s odvoláním na své zdroje uvedl, že muž měl vazby na neonacistickou scénu. Policie tyto informace dosud nepotvrdila, podle deníku však uvedla, že politický motiv nevylučuje.

Zdroj: ČTK
před 20 minutami

ČOI zjistila během karlovarského festivalu pochybení u poloviny restaurací 

Česká obchodní inspekce provedla v Karlových Varech od začátku letošního ročníku filmového festivalu zatím tři desítky kontrol restaurací a barů. Pochybení inspektoři zjistili téměř v polovině případů. Nejčastějším prohřeškem bylo nedodržení míry u nápojů a hmotnosti u pokrmů. O průběžném výsledku kontrol dnes informoval web iROZHLAS.cz a Česká televize.

V jedné z restaurací v centru Karlových Varů byl inspektorům naúčtovaný džbánek vody, který ale obsluha nepřinesla. V dalším z kontrolovaných podniků zase nenalili správnou míru alkoholických nápojů.

Podle České televize se pokuty zatím nejčastěji pohybovaly mezi 5000 a 7000 korunami. Ve správním řízení to může být až pět milionů korun, dodala ČT.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Francie chystá úplné znárodnění EDF. Zadlužená firma musí prodávat proud se slevou

Francouzská vláda chystá úplné znárodnění energetické společnosti EDF, uvedla dnes podle agentury Reuters premiérka Élisabeth Borneová. Akcie společnosti po jejím výroku prudce zpevnily. Francouzský stát nyní vlastní 84 procent akcií tohoto zadluženého jaderného giganta.

"Potvrzuji vám dnes, že stát má v úmyslu kontrolovat 100 procent kapitálu EDF," uvedla Borneová ve svém projevu v dolní komoře parlamentu. V promluvě formulovala priority své menšinové vlády.

Společnost EDF nabrala zpoždění a překročila rozpočet při stavbě jaderných elektráren ve Francii a v Británii. Potýká se také s korozí u některých svých stárnoucích reaktorů. Polovina jejích reaktorů ve Francii je nyní mimo provoz.

Energetický podnik dále poškodilo vládou nastavené pravidlo, podle něhož musí elektřinu prodávat konkurentům se slevou. Nařízení přišlo před dubnovými prezidentskými volbami, v nichž Emmanuel Macron obhajoval mandát. Podle Reuters se tak snažil odvrátit hněv veřejnosti kvůli rostoucím účtům za energii.

EDF odhaduje ušlý zisk na 18,5 miliardy eur (458,4 miliardy Kč) a předpokládá, že prodej elektřiny se slevou ji bude stát kolem 10,2 miliardy eur. Její dluh se letos zvýší o 40 procent na více než 61 miliard eur, napsala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy