200 tisíc na elektroauto. Vybíráme nejzajímavější modely, na které dostanete dotaci

200 tisíc na elektroauto. Vybíráme nejzajímavější modely, na které dostanete dotaci
Audi nabízí v daném limitu SUV Q4 e-tron s klasickou karoserií i jako SUV-kupé. V útrobách je 77kWh baterie s dojezdem 531, respektive 545 kilometrů. Ceny startují na 1 551 900 korunách (1 282 562 korun s daní).
Stejnou techniku jako Hyundaie Ioniq využívá také Kia EV6, nepřekvapí proto ani přítomnost 58- nebo 77,4kWh akumulátoru. Jen díky lepší aerodynamice ujede EV6 o pár kilometrů více než Ioniq 5, maximálně však 528 kilometrů ve verzi s větší baterkou a pohonem zadních kol. Základní cena je 1 239 980 korun (1 024 777 korun bez daně), větší baterka vyjde na nejméně 1 420 980 korun (1 174 364 korun bez daně).
Také u elektrického Scenicu E-Tech, který už je možné objednávat, se do limitu vejdou všechny nabízené výbavy. Ta základní stojí 1,085 milionu korun (896 694 korun bez daně) a stejně jako ostatní nabízí 87kWh baterku a papírový dojezd 625 kilometrů. V dané cenové hladině jsou to prakticky bezkonkurenční hodnoty.
Kromě Enyaqu se i vzhledem k prodejním statistikám dá očekávat zájem rovněž o dva menší modely americké Tesly. Nedávno omlazený Model 3 se prodává jako zadokolka s dojezdem 513 kilometrů za 1 053 990 korun (871 066 korun bez daně) a jako čtyřkolka s dojezdem 629 kilometrů o 200 tisíc korun dráž.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 1. 2024 6:02
Ve druhé polovině března spustí ministerstvo průmyslu a obchodu příjem žádostí o dotace na elektromobily. O podporu 200 tisíc bez daně na nákup osobního auta mohou žádat nejen podniky, ale také OSVČ, výběr modelů, na něž bude dotaci možné uplatnit, je navíc velice široký. Spadají tam modely s cenou do 1,5 milionu korun bez daně, tedy 1,8 milionu s daní.

Celkem má stát na podporu firemního či živnostenského (soukromníci na ni nedosáhnou) nákupu elektroaut připraveno 1,65 miliardy korun, dalších 300 milionů pak půjde do podpory výstavby nabíjecích stanic. Jak už bylo napsáno v úvodu, pro osobní auta je dotace omezena částkou 200 tisíc korun bez daně  (242 tisíc s DPH) a k tomu i podmínkou, že zájemce musí elektromobil koupit na úvěr.

Podpora má totiž formu záruky za komerční úvěr - ten je ve výši 300 tisíc až 1,5 milionu korun - a finančního příspěvku, obojí přes Národní rozvojovou banku. Maximální cena vozu nesmí překročit hranici 1,5 milionu korun bez daně, což je 1 815 000 korun s DPH. Trochu jiné podmínky mají nákladní elektromobily, respektive auta na vodík, jimiž se ale tento přehled nevěnuje. Podávat žádosti bude možné do konce září 2025.

Existují i další podmínky. Třeba že auto může mít maximálně půl roku od uvedení do provozu a najeto nesmí mít více než šest tisíc kilometrů. V praxi tedy na dotaci dosáhnou i ti, kteří mají zájem například o předváděcí auto, pobídku dostanou i auta skladová. Ve vlastnictví příjemce dotace pak musí být nejméně dva roky, připomínají Hospodářské noviny.

Celkově by se o dotaci mohlo v Česku ucházet několik desítek automobilů různých velikostí i kategorií od těch nejmenších typu Dacia Spring až po vybrané prémiové modely BMW nebo Mercedesu. V přehledu najdete výběr nejzajímavějších elektroaut napříč všemi kategoriemi, na něž bude možné dotaci uplatnit.

Spousta dovozců na zavedení dotace promptně zareagovala a sama připravila ještě dodatečné akce, které by prodeje elektromobilů měly podpořit. Třeba Mercedes-Benz na SUV EQA a EQB připravil dodatečný bonus 150 tisíc korun včetně dobíjení na rok zdarma. Volkswagen Financial Services, který nabízí financování pro auta koncernu VW, pro změnu nabízí úvěr s nulovým nebo sníženým úrokem, nižší úrok mají třeba i MG či Volvo. Jednotlivé automobilky také často nabízejí pomoc s vyřízením dotace.

A třeba Toyota nabízí vlastní elektrickou dotaci nejen na některé elektromobily, ale i hybridy a plug-in hybridy ve výši až 300 tisíc korun. Platí to přitom i pro soukromé zákazníky, kteří jsou jinak z příjmu státní dotace vyloučení, stejně jako při platbě v hotovosti. Není to tedy omezeno jen nákupem na úvěr.

 

Právě se děje

Další zprávy