Další emisní skandál. Výrobce nákladních aut Hino falšoval 20 let údaje o emisích

ČTK ČTK
2. 8. 2022 16:28
Japonský výrobce nákladních automobilů Hino Motors, součást skupiny Toyota, od roku 2003 systematicky falšoval údaje o emisích. Vyplývá to z výsledků nezávislého vyšetřování, které byly dnes zveřejněny. Společnost Hino v březnu přiznala, že falšovala údaje o emisních testech a počtu ujetých kilometrů požadovaných vládou. K vyšetřování byla zřízena skupina externích odborníků, uvedla agentura AP.
Nákladní automobil značky Hino, ilustrační foto.
Nákladní automobil značky Hino, ilustrační foto. | Foto: Hino Motors

V závěrečné zprávě, která má 17 stránek, skupina uvádí, že "uzavřená a konzervativní" kultura ve společnosti způsobila nedostatečnou angažovanost a solidaritu mezi zaměstnanci. Novinářům odborníci sdělili, že vedení společnosti nedokázalo spolupracovat se zaměstnanci v přední linii, upřednostňovalo číselné cíle a termíny a obětovalo provozní postupy.

Firma sdělila, že zjištění z vyšetřování bere vážně. Zavede opatření, aby zabránila opakování situace, včetně zřízení řádného kontrolního systému, revize pravidel a posílení firemní kultury.

Prezident společnosti Satoši Ogiso v reakci na zprávu narychlo svolal tiskovou konferenci, na které se podle japonských zvyků hluboce uklonil a omluvil zákazníkům a dalším zainteresovaným stranám. Týmy, které vyvíjely motory, věděly, že nemohou splnit cíle, a cítily se pod takovým tlakem, že falšovaly výsledků testů, dodal. To způsobilo další podvody, protože pracovníci své pochybení zakrývali. Zdůraznil, že problém se týká celé společnosti, nikoli pouze dotyčných týmů. Problémy s bezpečností se ale podle Ogisa neobjevily.

Mezi odhalenými pochybeními je pozměňování testů životnosti v souvislosti s emisemi u široké škály modelů a také manipulace s informacemi o spotřebě paliva u motorů pro nákladní auta. Firma v Japonsku v souvislosti s nesprávnými údaji svolala 67 tisíc vozidel. Jak ovlivní výsledky hospodaření nejnovější odhalení, zatím není jasné. Problematických vozidel může být podle firmy téměř 300 tisíc.

U modelů prodávaných v zahraničí firma Hino uvedla, že spolupracuje na vyšetřování s úřady v USA a v Evropě.

Hino kromě nákladních vozů stejnojmenné značky vyrábí vozidla prodávaná pod značkou Toyota, včetně sportovně-užitkového vozu (SUV) Land Cruiser Prado. Toyota vlastní ve firmě podíl 50,1 procenta.

Skandál ve firmě Hino je další z mnoha, které zasáhly zemi pyšnící se disciplinovaností, řemeslnou zručností a důrazem na detail.

V roce 2018 firmy Suzuki Motor, Mazda Motor a Yamaha Motor přiznaly, že falšovaly údaje o emisích. Krátce předtím Nissan Motor a Subaru přiznaly podobné pochybení v údajích o spotřebě paliva. Ve stejném roce japonská prokuratura obvinila ocelárnu Kobe Steel z rozsáhlého, několik let trvajícího falšování informací o široké škále výrobků zaslaných více než 680 společnostem. Mimo jiné informací o hliníkových odlitcích a měděných trubkách pro automobily, letadla, spotřebiče a vlaky.

V roce 2015 vyšetřování v Mitsubishi Motors odhalilo rozsáhlé podvody s údaji o ujetých kilometrech za posledních 25 let. Automobilka se také začátkem tohoto tisíciletí přiznala k zatajování závad na vozidlech, jako byly selhávající brzdy, vadné spojky a špatně instalované palivové nádrže. Tato pochybení začala už v 70. letech.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy