Další čínský úspěch. BYD se dostal mezi největší automobilky na světě, předstihl BMW

ČTK ČTK
28. 8. 2023 15:58
Čínský výrobce elektromobilů BYD se poprvé dostal mezi deset největších automobilek světa z hlediska prodeje, předstihl tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW. Informoval o tom dnes japonský hospodářský deník Nikkei Asia, podle kterého tím čínská firma ukazuje, že elektromobily mění podobu automobilového průmyslu.
BYD Tang, velké elektrické SUV čínského výrobce, které se prodává i v Evropě.
BYD Tang, velké elektrické SUV čínského výrobce, které se prodává i v Evropě. | Foto: BYD

V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. Čínský podnik se tak posunul mezi první desítku světových automobilek, vyplývá z dat analytické společnosti MarkLines a výrobců automobilů.

BYD loni upustil od výroby aut s čistě spalovacím motorem - vyrábí už jen hybridní, plug-in hybridní nebo elektrické automobily. Ve stejném roce v žebříčku automobilek obsadil z hlediska prodeje šestnácté místo. Rok předtím, tedy v roce 2021, se automobilka nedostala ani do první dvacítky. Firma získala větší podíl na trhu rozšířením své modelové řady.

V prvním letošním pololetí vyvezla společnost BYD více než 80 tisíc automobilů čínské výroby. Rozšířila svou přítomnost v Thajsku i dalších zemích jihovýchodní Asie a také v Rusku, odkud se japonské, americké a evropské automobilky stáhly po invazi ruských vojsk na Ukrajinou. Její SUV Atto 3 bylo v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.

V první polovině letošního roku se dařilo i dalším čínským automobilkám. Skupina Geely se umístila na 13. místě, skupina Changan na 14. místě a Chery na 17. místě. Všechny zmíněné podniky vykázaly v prodeji dvouciferný nárůst.

V Číně ve stejném období prudce vzrostl vývoz aut, zatímco domácí prodej nových automobilů víceméně stagnoval. Hlavní čínské automobilky vyvezly v prvním pololetí 2,14 milionu vozidel, což je meziročně o 76 procent více, uvedl čínský svaz výrobců automobilů CAAM.

Čínské automobilové značky "snížily rozdíl proti výrobcům automobilů ve vyspělých ekonomikách, pokud jde o vybavení a funkčnost", uvedl Kentaro Abe, který je ředitelem oddělní pro strategii a poradenství ve společnosti PwC v Japonsku. Připomněl také nárůst čínského vývozu bezemisních aut.

Celkovým lídrem celosvětového prodeje automobilů byla v prvním pololetí už počtvrté za sebou japonská skupina Toyota, která prodala 5,41 milionu automobilů. Zbytek první devítky se proti předchozímu roku nezměnil. Toyota zaznamenala pětiprocentní nárůst celkového prodeje, což je první nárůst za poslední dva roky.

Nejoblíbenější automobilky první poloviny letošního roku

Značka Počet prodaných kusů (v milionech)
1. Toyota 5,41
2. Volkswagen 4,37
3. Hyundai Kia 3,65
4. Renault Nissan Mitsubishi 3,2
5. Stellantis 3,2
6. General Motors 2,96
7. Ford 2,17
8. Honda 1,84
9. Suzuki 1,52
10. BYD 1,25

Zdroj: MarkLines, automobilky

Celkový prodej druhého Volkswagenu, pod který spadá i Škoda Auto, vzrostl o 13 procent na 4,37 milionu vozů. V Číně, která se na celkovém prodeji této automobilové skupiny podílí zhruba z 30 procent, se ale prodej aut německého koncernu snížil o jedno procento na 1,45 milionu aut.

 

Právě se děje

Další zprávy