Komunisté vypnou auta na dálku. Britský profesor varuje před čínskými elektromobily

Komunisté vypnou auta na dálku. Britský profesor varuje před čínskými elektromobily
Čínská automobilka BYD zatím v Česku oficiálně zastoupena není, ale její model Han už se prodává v Evropě. Značka uvažuje, že by si zde postavila i vlastní továrnu.
Geely už se do Česka chystá, letos by zde měla rozjet prodej modelu Geometry C.
Automobilka Geely byla založena v roce 1986 a ročně vyrobí přes dva miliony vozů.
Pro městský vůz ORA Funky Cat si může zájemce dojet do Německa, vyjde zhruba na milion korun.
Foto: NIO
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
2. 8. 2023 6:01
Pronikání Číny do britské ekonomiky představuje národní bezpečnostní riziko, varuje zpráva Institutu pro motorová vozidla. Jde v ní o elektromobily, které prý mohou sehrát roli trojského koně.

Čínská auta by mohla ochromit Velkou Británii. Podle prezidenta britského Institutu pro motorová vozidla (IMI) Jima Sakera představují hlavně elektroauta "závažný bezpečnostní problém". Zpráva, kterou institut zaslal automobilovým výrobcům a regulačním orgánům, uvádí, že "neexistuje žádný způsob", jak zabránit tomu, aby Číňané na pokyn komunistického režimu auta na dálku zastavili.

"Někdo sedící třeba v Šanghaji může Evropě naráz vypnout až 300 tisíc aut, čímž ji fakticky paralyzuje," varuje Saker ve zprávě, ze které citují londýnské Timesy.

Potíž je podle zprávy v tom, že na elektroauta lze nahlížet jako na pojízdné počítače. V jejich případě sice mohou regulační úřady testovat na přítomnost malwaru a spywaru vybrané kusy, není však v jejich silách tímto způsobem zkontrolovat každé jednotlivé auto. Navíc nelze zaručit, že škodlivý program nebude do auta nahrán dodatečně. Stejnou možnost v minulosti řešily Spojené státy a Evropa v případě technologií značky Huawei.

Hrozba podle IMI roste s tím, jak se blíží rok 2030, kdy bude ve Spojeném království zakázán prodej nových benzinových a naftových aut. The Times upozorňuje, že v té době bude na trhu působit přibližně 30 výrobců elektrických vozidel, z nichž většina bude čínských.

Deník Daily Telegraph připomíná, že Komunistická strana Číny vidí v elektroautech obrovský exportní potenciál. Zároveň odkazuje na údaje čínské vlády, že se země již stala největším exportérem elektromobilů - jen v prvním čtvrtletí letošního roku jich čínské společnosti vyvezly 1,07 milionu.

Před invazí čínských elektromobilů varoval minulý týden i šéf Stellantisu Carlos Tavares. Podle něj čelí evropské značky "brutálnímu scénáři", kdy musí konkurovat o čtvrtinu levnějším čínským autům a zároveň investovat peníze do elektrifikace svých modelů.

Parlamentní výbor pro zpravodajské služby a bezpečnost nedávno varoval, že čínský zpravodajský aparát cílí na Británii a své zájmy prosazuje "agresivně a úspěšně", přičemž se snaží ovládnout průmysl včetně jaderného sektoru.

Podle Sakera mají čínští výrobci automobilů lepší přístup k bateriím prostřednictvím dohody se společností CATL, která je největším producentem lithiových baterií na světě. Čína je také dominantní v produkci i rafinaci lithia, protože vlastní velké množství dolů, kde se tato surovina těží. Kontroluje také devět desetin dodávek hydroxidu lithného.

Institut proto doporučuje, aby Británie nejméně o pět let posunula zákaz prodeje spalovacích motorů. Zároveň by se stát měl více zaměřit na vodíková auta. Jejich technologie není tak náročná na dovoz lithia a zároveň nabízí příležitost, jak využít potenciál levné větrné energie k ekologické výrobě vodíku.

 

Právě se děje

Další zprávy