Couvání stovkou a mrtví důstojníci. Deset aut, která jste vážně museli umět řídit

Martin Frei Martin Frei
24. 3. 2023 5:59
V dnešní unifikované produkci jsou auta dokonale předvídatelná. Víte, kde co najdete a jak se to bude chovat. Také o vaši bezpečnost se vozidla postarají za všech podmínek. Minulost byla pro řidiče náročnější. Co auto to originál, před nebezpečím jste se museli chránit sami.
Otvor pro startování klikou mělo ještě embéčko.
Otvor pro startování klikou mělo ještě embéčko. | Foto: Škoda Auto

Mít kliku nestačí. Ještě sytič a předstih

Pro spouštění bylo třeba okamžik zážehu zpozdit, aby první expanze spolehlivě stlačila píst dolů až po "převalení" komprese. Při vyšších otáčkách motor pálí ještě před horní úvratí, aby měl plamen čas se rozšířit a za úvratí už působila tlaková vlna. Kdybychom s tímto předstihem startovali, píst by ještě před dosažením úvratě zprudka zacouval. Což by vám s rukou na klice nezlomilo palec, ale celé zápěstí. Koncem třicátých let toto dilema vyřešily rozdělovače s odstředivou regulací předstihu.
Majitelé historických motocyklů žertem radí vytáhnout předstih na maximum jako prevenci odcizení. Nezkušený zloděj zapne zapalování, dupne na startovací páku a zpětný ráz mu zlomí nohu.

 

Právě se děje

Další zprávy