Za první republiky jsme byli automobilovou velmocí. Prohlédněte si zapomenutá auta z Československa

Eva Srpová Eva Srpová
Aktualizováno 22. 5. 2018 9:39
Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se v Československu stavěla auta mnoha značek různé konstrukce. Do současnosti ale přežilo jen pár a malí výrobci skončili, na jejich jména se dávno zapomnělo. Vychází jedinečná kniha, která podrobně mapuje československou automobilovou produkci během první republiky. V knize jsou otištěny fotografie ze soukromých archivů, které se publikují vůbec poprvé.

Tatru, Pragu, Laurinky nebo Aerovky zná každý nadšenec do aut československé výroby. Ale na našem území se ve 20. a 30. letech minulého století pustilo do výroby automobilů mnoho nadšenců.

"Ne počtem vyrobených automobilů, ale pestrostí produkce a rozmanitostí různých konstrukčních řešení se tehdejší Československo mohlo právem označit za automobilovou velmoc," říká automobilový novinář a spisovatel Jan Tuček.

Právě on je autorem výjimečné knihy Auta první republiky, která právě vyšla v nakladatelství Grada.

Publikace je pozoruhodná především tím, že se v ní představuje ucelený přehled toho, co se na našem území v té době vyrábělo za auta a navíc jsou v ní publikovány fotografie, které se na veřejnost dostávají často vůbec poprvé.

"Na této knize pracuji s přestávkami už deset let, říká Jan Tuček. "Přesvědčit některé lidi, aby mi poskytli dobové fotografie unikátních aut, z nichž se už často nedochovalo nic jiného než ty fotky, nebylo jednoduché," dodává.

Jan Tuček je nejčinnějším spisovatelem, který se u nás věnuje automobilové tematice. Kniha Auta První republiky je jeho sedmnáctou publikací. První vydal přesně před 40 lety, v roce 1977 vyšla kniha Autosalón s podtitulem Přehled automobilové produkce.

Mezi jeho nejznámější knihy patří například Škoda 1000 MB, Auta východního bloku nebo Škoda - zapomenuté vozy.

Foto: Archiv Jana Tučka

Rex

Příběh vzniku automobilky Rex je také pozoruhodný. "Janu Holuschovi, majiteli továrny na výrobu kamen a radiátorů, se jednou na cestě porouchala jeho mercedeska. Odtáhli ho do opravny v Pohořelicích majitele Adolfa Zlámala. Ten továrníka přesvědčil, aby spolu začali vyrábět lidové auto. V roce 1934 tak vznikl automobil Rex 900 používající jako základ stroj Kroboth," vypráví v knize Jan Tuček.

Výroba ale skončila po dvou letech. Jak moc na tom továrník Jan Holuscha prodělal, není známo.

 

Právě se děje

Další zprávy