Česko má prvního vítěze soutěže v přesném parkování

Radek Pecák Radek Pecák
7. 10. 2013 5:15
Mezi úkoly bylo couvání se zavázanýma očima a také řízení v dámských lodičkách.
Mnohdy šlo o centimetry.
Mnohdy šlo o centimetry. | Foto: Radek Pecák

To, co organizátoři soutěže Parkuj jako člověk předpokládali, totiž, že o mnohém rozhodne couvání do vymezeného prostoru s dodávkou s vozíkem, se nakonec stalo skutečností. Vítězem se po této poslední disciplíně stál ten, který docílil nejnižšího součtu časů ze všech stanovených úkolů.

Zatímco totiž někteří zvládli projet trať za něco málo přes osmdesát sekund, jiným to trvalo i čtyřikrát tak dlouho. Navíc nebyla výjimka, že jedoucí souprava odhodila stranou kužel vymezující trať nebo ho dokonce "bezohledně" přejela. To zejména v případě těch soutěžících, kteří již za volantem trávili při této disciplíně dlouhé minuty a spočítali si, že dvacetisekundová penalizace za poražení každého kuželu se jim zkrátka již vyplatí.

Couvání s vozíkem skutečně není snadné, zvláště, když se tak činí v zatáčce.
Couvání s vozíkem skutečně není snadné, zvláště, když se tak činí v zatáčce. | Foto: Radek Pecák

Finále soutěže se odehrávalo o víkendu v prostorách brněnského Masarykova autodromu a některé disciplíny byly skutečně netradiční. Řidiči například museli na zpátečku projet trať se zavázanýma očima a řídit se pouze pokyny navigátora stojícího venku mimo vůz nebo parkovali v dámských lodičkách s podpadkem. To samozřejmě byla pro všechny soutěžící premiéra, protože šlo výhradně o muže.

Jiné disciplíny už byly praktičtější -couvání takzvaně na zrcátka se zakrytým zadním sklem, couvání se zastavením kol v přesně vymezeném prostoru a již zmíněné couvání s vozíkem. V sobotu bylo na startu deset soutěžících, v neděli již bylo na programu užší šestičlenné finále.

Při všech disciplínách všichni soutěžící řídili stejný vůz - většinou šlo o fabii první generace s karosérií hatchback (tedy i se zmenšeným pravým zpětným zrcátkem, což byl tehdy standard), v případě couvání s vozíku usedli za volant Volkswagenu Transporter.

Řízení v dámských lodičkách byla spíše zábava.
Řízení v dámských lodičkách byla spíše zábava. | Foto: ČRO

Český rozhlas soutěž zorganizoval jako jakési upozornění na čím dál více se rozmáhající bezohledné parkování řidičů vozidel. Proto také byla vyhlášena fotografická soutěž a čtenáři pak poslali do finále deset autorů nejlépe ohodnocených snímků.

"V tomto ročníku nejde o to najít řidiče, který umí ze všech v Česku nejlépe parkovat, ale chceme především upozornit na to, že se i v této zdánlivě nepodstatné řidičské činnosti dějí věci, které ostatním znepříjemňují život," sdělil Jan Říha, vedoucí motoristické redakce Radiožurnálu.

Nejúspěšnější finalisté na stupních vítězů.
Nejúspěšnější finalisté na stupních vítězů. | Foto: Radek Pecák

"Víte, viděl jsem na facebooku diskusi, v níž někteří lidí osočovali rozhlas, že zveřejňování fotografií špatně zaparkovaných aut je vlastně udávání, a že už jen chybí, aby snímky rovnou posílali policii. Ti lidé vůbec nechápou, o co ve skutečnosti jde," divil se celkový vítěz soutěžních disciplín Michal Krajčírovič. Za odměnu získal zájezd na příští Grand Prix Formule 1 v Monte Carlu.

Na fotografiích, které lidí zaslali, jsou z velké části poměrně velká a drahá auta parkující buď přes několik vymezených stání napříč nebo dokonce zabírající hned několik míst vyhrazených invalidům. Lidé do rozhlasu zaslali přes 1500 fotografií.

Na takové a podobné parkování chtějí organizátoři soutěže upozornit.
Na takové a podobné parkování chtějí organizátoři soutěže upozornit. | Foto: ČRO

Sám Krajčírovič se prý při svých jízdách ať soukromým nebo služebním vozidlem po Brně, kde bydlí a pracuje, s bezohledně parkujícími řidiči setkává prakticky každý den. "Za volantem jsem v posledních sedmnácti letech prakticky každý den a zdá se mi, že těch,kteří parkují bez ohledu na ostatní motoristy, stále přibývá. Je mi ale jasné, že to je i tím, že aut je stále víc a víc a míst k parkování rozhodně nepřibývá," svěřil se na stupních vítězů v areálu Masarykova okruhu. Mohl si vychutnat i stejnou znělku, kterou slýchávají na stejném pódiu vítězové motocyklových Velkých cen.

Organizátoři chtějí v pořádání soutěže pokračovat. Pravidla i průběh finále se ale možná ještě budou upravovat. 

 

Právě se děje

Další zprávy