Akční plán mimo jiné řeší výstavbu infrastruktury pro bezemisní vozidla, dotace a úlevy na pořízení elektromobilů, standardizaci a právní aspekty automatizovaného řízení, vysokorychlostního internetu, digitálních a mobilních služeb a výzkumu a vývoje pro automobilový průmysl.
Mezi konkrétními kroky je například opatření, aby elektromobily nemusely platit registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst, možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem.
"Podobu ekonomiky vedle průmyslové výroby budou stále více ovlivňovat služby a digitální technologie. Tato změna staví automobilový průmysl, který je jedním z pilířů českého národního hospodářství, před důležité otázky a nabízí budoucí příležitosti," uvedl Havlíček.
Podnět k vytvoření memoranda a akčního plánu vznikl na Kolokviu o budoucnosti automobilového průmyslu ČR, které v únoru pořádalo v Mladé Boleslavi Sdružení automobilového průmyslu.
"Společným cílem sdružení a vlády je zasadit se o to, aby v době, kdy na našem území dosahujeme historicky nejvyšších počtů výroby vozidel a navazujeme na bohatou tradici českého automobilového průmyslu, byly položeny základy pro jeho trvalou budoucí prosperitu a zachování zaměstnanosti v tomto odvětví," dodal Wojnar.
Technologický pokrok spojený s nástupem alternativních paliv a vozidel s autonomním řízením, stejně jako plnění stále se zpřísňujících emisních limitů nelze podle Wojnara zastavit a je třeba se na to průběžně připravovat stejně rychle, jako se na to připravují další země závislé na automobilovém průmyslu.
Tržby automobilek a dodavatelů dílů u nás loni meziročně vzrostly o 12 % na rekordních 1,02 bilionu korun. Objem exportu stoupl o 11 procent na 865 miliard Kč. Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto, celkem jich loni bylo 1,34 milionu. Na průmyslové výrobě se automobilový průmysl podílí jednou čtvrtinou.