Žalobu podávají klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann. Tvrdí, že mu vadí přístup koncernu, zatímco ve Spojených státech dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá.
"V USA se Volkswagen přiznal ke spiknutí s cílem podvést Spojené státy, k bránění spravedlnosti a k dovozu zboží na základě falešných informací. Je možné, že americké zákony se liší od evropských, ale podle mého přesvědčení podvod je podvod bez geografických hranic. A pokud byla podvodem způsobena škoda, musí podvedení a poškození dostat odpovídající kompenzaci. To chceme prosadit s pomocí právních argumentů a znaleckých posudků," tvrdí Neumann.
Požadovanou částku žalobci odvodili od minimální kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí v USA. Podle soudem schválené dohody tam dá firma každému z řidičů v přepočtu 127 500 korun. V Česku se kauza Dieselgate týká asi 165 000 vozů. Kdyby se teoreticky k žalobě připojili všichni jejich vlastníci, naskáče požadavek na odškodnění na částku přes 21 miliard korun.
Žaloba, která míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8, vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal. Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim 2015: "Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti." Dále to byl podle žaloby jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních.
Vozům, kterých se aféra týká, klesla podle mezinárodní kanceláře Oxera Consulting o několik tisíc korun hodnota na trhu a také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýšila až o dvě desetiny litru spotřeba.
Volkswagen i Škoda Auto oponují tím, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.
"K dnešnímu dni nám žádná žaloba nebyla doručena. S jejím obsahem nejsme tudíž obeznámeni, a proto se k celé záležitosti nemůžeme blíže vyjádřit. K podobným krokům však nevidíme důvod, vozy lze bez omezení před i po provedení technických opatření používat a zákazníkům podle našeho názoru nevznikla a nevzniká žádná újma," uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.