Prodeje rostou, ceny ale nepadají. Proč jsou elektrická auta dražší než v minulosti?

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 20. 12. 2019 22:29
Bez elektrifikace se automobilky ve světě stále se zpřísňujících nařízení kolem emisí minimálně v Evropě neobejdou. Nabídka nejen čistých elektromobilů, ale i hybridů a plug-in hybridů proto v posledních letech rychle roste. Zájem o ně ale limituje řada faktorů - tím největším je cena. Dalo by se předpokládat, že s rozšířením elektromobility budou ekologická auta levnější. Jaká je ale realita?
Foto: Jato Dynamics

Vývoj cen v Evropě

Pohled na pět již zmíněných trhů v Evropě a tamní populární elektromobily v kontextu s cenami přitom nabízí praktické využití předchozí teorie. Podíváme-li se například do Francie, tak Renault Zoe ve výbavě Intens tam v porovnání s rokem 2012 zdražil o více něž čtyři tisíce eur, tedy o více než 100 tisíc korun. Na druhou stranu je nutné uznat, že se za tu dobu proměnila i technika, přibyla například možnost rychlého nabíjení.

Podobná je i situace ve Velké Británii u Nissanu Leaf, který oproti roku 2013 zdražil o čtyři tisíce liber, čili v přepočtu asi 120 tisíc korun. Opět je ale do rozdílu nutné započítat technické úpravy, zahrnující třeba silnější elektromotor.

Mitsubishi i-MiEV v Norsku naopak oproti roku 2011 výrazně zlevnilo a tři roky se drží na zhruba stejné cenové hranici. Podobnou cenovou úroveň si drží i elektrický Smart ForTwo v Nizozemsku. Stabilní je v posledních letech cenově na německém trhu Volkswagen e-Golf. Neznamená to však, že by šlo o levná auta, cenový rozdíl je v Evropě mezi elektrickým a spalovacím vozem stále vysoký. Jak moc ho pomohou snížit nové malé a levnější elektromobily koncernů VW či PSA, ukáže až čas.

 

Právě se děje

Další zprávy