Běžné Audi A3 je v prodeji, chystají se speciální verze

Radek Pecák Radek Pecák
9. 3. 2013 8:01
Audi g-tron má stejný výkon, ať jede na benzin či na stlačený zemní plyn
Foto: Audi

Audi již zahájil prodej svého nového modelu A3 Sportback. Pětidveřový vůz s variantami motorů 1.4 TFSI, 1.8 TFSI a 2.0 TDI ve dvou stupních výbavy Attraction a Ambition lze již objednávat u dealerů.

Cena tohoto vozu začíná na částce 499 900 Kč.

Oproti minulé generaci je nové Audi A3 Sportback lehčí až o 90 kilogramů.

Sériová výbava nových modelů A3 Sportback se shoduje s třídveřovými modely A3. To znamená, že již vstupní výbavová linie Attraction zahrnuje čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, elektronicky řízený stabilizační systém ESP včetně brzdového asistenta, protiprokluzového systému ASR, elektronické uzávěrky diferenciálu EDS a multikolizní brzdy, dále klimatizaci, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio Audi se 4 reproduktory a vstupem AUX-IN, systém Start-Stop a řadu dalších prvků.

Audi g-tron má pod podlahou kufru dvě nádrže na plyn
Audi g-tron má pod podlahou kufru dvě nádrže na plyn | Foto: Audi

Na autosalonu v Ženevě se pak představily další dvě verze vozu A3. Tím prvním byl A3 Sportback g-tron. Automobil pohání palivo Audi e-gas s neutrální bilancí emisí CO2. Syntetické plynné palivo bude vyráběno prostřednictvím elektrické energie z obnovitelných zdrojů v nově vybudovaném závodu v německém Werlte.

Nádrže jsou lehčí

Plyn je uchováván ve dvou nádržích, které jsou uložené pod podlahou zavazadlového prostoru. Do každé z nich se vejde 7 kilogramů CNG při maximálním tlaku 200 barů. Tyto kompozitové nádrže jsou lehké. Každá má o  27 kilogramů menší hmotnost než v současnosti běžně používané.

Dalším zajímavých technickým řešením nového Audi A3 Sportback g-tron je elektronický regulátor tlaku zemního plynu. Tato jednotka snižuje ve dvou krocích vysoký tlak plynu proudícího z nádrží na pět až devět barů. Tím je za všech okolností zajištěna přítomnost správného tlaku v zásobníkové liště pro plyn a ve vstřikovacích ventilech - nízký tlak je vhodný pro úspornou jízdu při nízkých rychlostech, zatímco vyšší tlak přichází ke slovu, pokud řidič požaduje vyšší výkon a točivý moment.

Schéma uzavřeného cyklu při výrobě syntetického zemního plynu
Schéma uzavřeného cyklu při výrobě syntetického zemního plynu | Foto: Radek Pecák

Pokud tlak v nádrži klesne pod deset barů, přepne řídicí jednotka motoru automaticky na benzinový provoz. Výkonové parametry vozu jsou shodné, ať motor spaluje benzin, čí CNG. 

CNG umožňuje dojezd - při standardní spotřebě paliva - přibližně 400 km, na benzin je v případě nutnosti možné ujet dalších 900 km.

Je-li vůz Audi A3 Sportback g-tron poháněn plynem Audi e-gas, nevypouští větší množství CO2, než jaké bylo předtím použito k výrobě syntetického plynu - vzniká tak uzavřený okruh. Zahrne-li se do komplexní analýzy rovněž energie potřebná k výstavbě závodu na výrobu plynu e-gas a k výstavbě větrných elektráren, pak jsou emise CO2 stále nižší než 30 gramů na km.

Na začátku řetězce stojí elektrická energie vyráběná z obnovitelných zdrojů energie. Koncovými produkty jsou vodík a syntetický plyn Audi e-gas. První průmyslový závod na světě pro výrobu syntetického metanu (e-gas) z CO2 a elektrické energie z obnovitelných zdrojů je krátce před dokončením. Závod se nachází v německé obci Werlte (okres Emsland v Dolním Sasku).

Závod Audi e-gas používá elektrickou energii z obnovitelných zdrojů v první fázi elektrolýzy, v níž se voda štěpí na kyslík a vodík (Audi e-hydrogen), který by mohl jednou pohánět vozidla s palivovými články. Protože však není dosud rozšířena infrastruktura pro distribuci vodíku, nechá se v dalším kroku reagovat vodík s CO2 v metanizační jednotce. Tímto způsobem vzniká z obnovitelných zdrojů syntetický metan s názvem Audi e-gas. Z hlediska chemického složení je e-gas téměř identický s fosilním zemním plynem. 

Hybridní Audi má pozměněný design přídě
Hybridní Audi má pozměněný design přídě | Foto: Audi

CO2 používané v závodě Audi e-gas, je odpadní produkt z nedaleké elektrárny na bioplyn, provozované energetickou společností EWE. Závod na výrobu plynu Audi e-gas chemicky váže CO2, který by se jinak dostával do atmosféry, do paliva. Díky tomu je Audi e-gas klimaticky neutrální. Závod Audi bude vyrábět cca 1000 tun plynu e-gas ročně a spotřebuje při tom přibližně 2800 tun CO2. Takové množství CO2 je schopno za rok absorbovat 224 000 buků.

Množství plynu e-gas, vyráběné v závodu ve Werlte, pokryje spotřebu 1500 nových vozů Audi A3 Sportback g-tron za předpokladu, že každý z nich ujede v průměru 15 000 kilometrů ročně, a to s neutrální bilancí CO2.

Na elektřinu do 50 kilometrů

Třetím typem Audi A3 je plug-in hybrid.

Podle normovaného cyklu EU pro hybridní vozy s vnějším dobíjením (plug-in hybrid) vystačí pětidveřový vůz v průměru s 1,5 litru benzinu na 100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši 35 g/km. V elektrickém módu dokáže jet Audi A3 e-tron nejvyšší rychlostí 130 km/h, přičemž zásoba elektrické energie umožní překonat v čistě elektrickém režimu vzdálenost až 50 kilometrů.

Spalovacím motorem je upravená jednotka 1.4 TFSI, která poskytuje nejvyšší výkon 110 kW (150 k). Motor TFSI je prostřednictvím spojky spojen s elektromotorem o výkonu 75 kW. Oba pohony se doplňují - elektrický stroj nabízí svůj maximální točivý moment od rozjezdu až do cca 2000 otáček za minutu, zatímco TFSI dosahuje svého maxima v oblasti od 1750 do 4000 min.

Pohon modelu Audi A3 e-tron může obstarávat pouze spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace obou zdrojů hnací síly v hybridním režimu. Již elektrický mód nabízí intenzivní akceleraci, aniž by se musel připojovat motor TFSI. Teprve na přání řidiče začnou pracovat oba druhy pohonu společně. Pokud řidič sundá nohu z pedálu plynu, přechodně se deaktivují. Brzdný moment motoru je tím eliminován a vzroste účinnost.

 

Právě se děje

Další zprávy