Bavorák se řítil rychlostí přes 190 km/h po dvou kolech, řidič se zapsal do Guinessovy knihy rekordů

Jiří Kaloč
30. 10. 2016 7:21
Profesionální kaskadérský řidič Vesa Kivimäki dosáhl koncem srpna nového světového rychlostního rekordu v jízdě automobilu na dvou kolech. Vůz BMW 330 byl vybaven speciálními pneumatikami Nokian s technologií aramidových bočnic. Aramid je pevný materiál, který se používá třeba k výrobě neprůstřelných vest.
Foto: Nokian Tyres

Světový rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech se uskutečnil podle pravidel stanovených Guinessovou knihou rekordů. Ty stanoví, že rekordní automobil musí být sériově vyráběný, a během jedné hodiny má projet oběma směry mezi měřicími bránami, které jsou od sebe vzdálené 100 metrů. Rekordní hodnota se pak stanovuje jako průměr z obou měření. Předchozí světový rekord byl starý 19 let a měl hodnotu 181,25 km/h.

Finský kaskadér dosáhl nového světového rychlostního rekordu v jízdě na dvou kolech.
1:46
Finský kaskadér dosáhl nového světového rychlostního rekordu v jízdě na dvou kolech. | Video: NokianTyresCom

Kivimäki si pro pokus o rekord vybral kupé BMW 330d předchozí generace. Bylo upraveno tak, aby při jízdě po dvou kolech zaručovalo maximální bezpečnost. Zadní diferenciál byl svařen, aby zůstal zablokován, a tlumiče s pružinami byly upraveny pro jízdu na dvou kolech. Výkon vozu se zvýšil na 400 k a kvůli snížení rizika požáru byl také odstraněn vnitřek vozu. Pro ochranu řidiče byla namontována speciálně uzpůsobená sedačka, speciální bezpečnostní pásy a ochranná klec. Diesel byl použit rovněž kvůli riziku požáru, neboť nafta není tolik vznětlivá jako benzín.

Již dříve se Kivimäki pokusil překonat rekord pro nejrychlejší vozidlo jedoucí po dvou kolech, ale neúspěšně. Pak si uvědomil, že klíčem k dosažení rychlostního rekordu jsou mimořádně odolné pneumatiky. „Dozvěděl jsem se, že v Nokian Tyres vyvinuli technologii aramidových bočnic, která zvyšuje odolnost pneumatik a také jsem věděl, že společnost dosáhla v roce 2013 světového rekordu pro nejrychlejší vůz na ledě. Proto jsem je požádal o spolupráci,“ vysvětlil Kivimäki.

V extrémních rychlostech se úloha pneumatik stává klíčovou. A důležitost obutí vozidla ještě vzroste, když jsou v kontaktu s vozovkou pouze dvě pneumatiky.

Profesionální kaskadér Vesa Kivimäki má v plánu překonat na dvou kolech rychlost 200 km/h
Profesionální kaskadér Vesa Kivimäki má v plánu překonat na dvou kolech rychlost 200 km/h | Foto: Nokian Tyres


Jízda po dvou kolech vyžaduje kromě speciálního umění také patřičnou techniku. „Při jízdě po dvou kolech můžete snadno krátkodobě dosáhnout rychlosti 150 km/h. Ale překonat tuto hranici a pak ji nějakou dobu udržet vyžaduje od vozidla i jeho obutí mnohem více. Pneumatiky jsou v takovém režimu extrémně náchylné na opotřebení bočnic,“ vysvětluje Kivimäki.

Rekordu bylo dosaženo na letištní ranveji dlouhé dva kilometry a široké 50 metrů. Průměrná rychlost první jízdy byla 190,074 km/h a druhé jízdy 182,463 km/h. Průměr z obou jízd je 186,269 km/h, nicméně Kivimäkiho tato hodnota úplně neuspokojila. „Můj cíl je v budoucnu překonat na dvou kolech rychlost 200 km/h,“ představil své další plány Vesa Kivimäki.

 

Právě se děje

Další zprávy