Bizarní, neúspěšná i zapomenutá. Toto jsou nejzajímavější automobilová dvojčata

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 10. 2022 6:02
Sdílení techniky a někdy i celých modelů není v automobilovém světě nic nového ani zvláštního. Kvůli snížení nákladů to značky praktikují prakticky odnepaměti, z nejznámějších sourozenců je možné jmenovat Citroën Berlingo a Peugeot Partner, miniauta z kolínské TPCA nebo Toyotu GR86 a Subaru BRZ. Do následujícího přehledu jsme však zařadili sourozence, kteří jsou známí méně nebo úplně zapomenutí.

Seat Ibiza a Zhongguo Nanjing NJ6400

Jak asi už tušíte, dvojčetem první generace Seatu Ibiza je čínský automobil, který vyráběla jedna z automobilek korporace Nanjing Automobile. Na tom by vlastně nebylo nic až tak divného, třeba Chery takto začínalo s licenčním prvním Seatem Toledo, který se dělal ještě řadu let po konci v Evropě. První Seat Ibiza se vyráběl mezi lety 1984 a 1993 a šlo o auto, které španělského výrobce nastartovalo k úspěšné budoucnosti. Na jeho vývoji spolupracovalo mimo jiné i Porsche. Nanjing však nekoupil licenci na výrobu auta hned v roce 1993.

Koupil ji až v roce 1997, čtyři roky po konci výroby původního modelu, a produkce odstartovala až za další dva roky. Ze Španělska putovala do Číny nejen dokumentace, ale i celá výrobní linka. Auto se jménem Zhongguo (což je mimochodem čínský výraz pro Čínu) Nanjing NJ6400 pak dokonce mělo i původní motory, které v Ibize nesly označení "System Porsche". V nabídce byly dvě výbavy, základní a sportovnější.

Díky nízké ceně a provozním nákladům byla licenční Ibiza v Číně hodně populární, a to navzdory tomu, že se tam jako novinka prezentovala patnáct let po tom, co skutečně novinkou byla. Také prošla několika modernizacemi (v roce 2004 vypršela licence), změnila jméno i partnery při výrobě a nakonec se v produkci udržela do roku 2007, kdy Nanjing Automobile koupila automobilka SAIC, aby se dostala k části majetku původního MG Roveru. To znamenalo i konec pro první Ibizu.

 

Právě se děje

Další zprávy