Na první pohled to vypadá krásně. Všechny světové autosalony jsou doslova nacpány elektromobily. Dokonce i v Česku existuje firma, která nabízí například přestavbu Škody Roomster na elektrický pohon.
Při pohledu na parametry jednotlivých elektromobilů to také nevypadá špatně. Hlavně pro ty, kteří potřebují vozidlo hlavně na jízdu na krátkých vzdálenostech a ve městech. Dojezdy se blíží dvěma stovkám kilometrů, náklady na provoz při současných cenách elektřiny a benzinu či nafty jsou zhruba třetinové.
Přesto si v oficiálních autosalonech jednotlivých automobilových značek elektromobil nekoupíte. A to dokonce ani příští rok, kdy automobilky Renault a Nissan zahájí prodej svých elektromobilů v Evropě. "Nevidím to moc optimisticky," říká mluvčí českého zastoupení Renaultu Jitka Skaličková. Podle ní v současné době neprobíhají žádná jednání tuzemských manažerů značky s příslušnými městskými nebo státními činiteli o pomoci při zavádění infrastruktury - zejména zřízení dobíjecích stanic.
"A bez toho sem přece auto nemůžeme dodávat," doplňuje Martina Jirásková z české filiálky automobilky Nissan, která již představila svůj model Leaf v produkční verzi.
Česko vyčkává
Zcela jiné je to v mnoha jiných evropských zemích. například německá vláda oficiálně schválila program, díky němuž má v roce 2020 dosáhnout počet v Německu registrovaných elektromobilů hranice milionu kusů, ve francouzském Štrasburku již byl zahájen pilotní projekt, na kterém spolupracuje japonská Toytota a francouzská energetická firma EDF.
Díky němu bude v tomto městě vybudováno 150 dobíjecích stanic (v domácnostech, na parkovištích i podél veřejných komunikací), z nichž se bude dobíjet stovka piusů s technologií plug in hybrid (umožňují jízdu jen na energii z baterií, které je možné dobíjet jak benzinovým motorem tak i ze zásuvky).
Francie má vůbec připraven propracovaný systém podpory elektromobilů. Například ten, kdo si takový vůz pořídí, bude mít možnost získat dotaci 5000 euro, podobnou částku by měl získat kupec takového vozu také ve Velké Británii. Extrémní výši podpory nabízí zájemcům o elektromobily americký stát Colorado, kde dokonce kupec Tesly Roadster dostane zpátky polovinu pořizovací ceny a u ostatních typů elektromobilů bude dotace vysoká tak, aby pokryla rozdíl ceny mezi obdobným autem se spalovacím motorem.
U nás je však ticho po pěšině. Například náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal se dal u příležitosti dne elektromobility v Praze slyšet, že ministerstvo v současnosti nepočítá se zaváděním pobídek pro nákup elektromobilů nebo jiných ekologických osobních automobilů.
"ČR zkoumá podmínky v okolních zemích. Chceme postup v této oblasti koordinovat," uvedl Vykydal.
Začíná se opět od kol. Jako v 19. století
Určitá naděje existuje pro Pražany. Podle primátora Pavla Béma by elektromobily mohly být zvýhodněny po zavedení mýtného v centru města. kdy ovšem tento systém bude zaveden a zda elektromobily budou od poplatku osvobozeny zcela nebo jen zčásti, je zatím ve hvězdách.
A tak zavádění elektropohonu v oblasti dopravy v Česku postupuje jako motorizace v dobách před více než sto lety. Začíná se totiž od elektrokol. "Jejich prodej je letos zatím, v porovnání se stejným obdobím loňského roku vyšší o sto až 120 procent," říká Jakub Ditrich z firmy Ekolo, která má v pražských Holešovicích prodejnu elektrických vozidel. V ní hodlá časem nabízet také elektromobily.
Stoupající zájem o elektrokola podle něho souvisí právě s chybějící sítí dobíjecích stanic. "U kola je to jednoduché. Když elektřina dojde, pořád ještě můžete domů nebo do práce dojet za pomoci vlastních sil. S autem nebo i se skůtrem byste měl problém," vysvětluje.
Přesto určitá možnost nabít si elektromobil či jiné elektrické přibližovadlo mimo svůj domov existuje. Díky nadšencům, kteří možnost připojit se k zásuvce nabízí prostřednnictvím sdružení elektromobily .