Čtyřiadvacet hodin trvalo kroužení elektrického skútru tuzemské firmy Akumoto na 333 metrů dlouhém oválu cyklistického stadionu v Praze na Třebešíně. Výsledkem je ustavující světový rekord v ujeté vzdálenosti během jediného dne.
Celkem skútr zvládl 1136 kilometrů. Cíl, kterým bylo pomyslně ujet vzdálenost minimálně z Prahy do Bruselu, což je zhruba 900 kilometrů, byl tedy bohatě překonán. Hranice 1000 kilometrů padla již po 21 a půl hodině jízdy.
"Chtěli jsme otestovat, co elektroskútr v reálném prostředí umí," uvedl Jan Beneš, mluvčí firmy ČEZ, která se na organizaci rekordního pokusu spolupodílela. Dosažený výsledek prý očekávání pořadatelů výrazně předčil. "Ujel asi o dvacet procent (vzdálenosti) víc, než jsme čekali, takže nás to překvapilo," konstatoval Beneš.
Na průběh rekordní jízdy dohlíželi i komisaři z pelhřimovské agentury Dobrý Den.
Zvládnout takovou vzdálenost se podařilo zejména díky tomu, že skútry této značky mají vyměnitelný bateriový box, není proto třeba čekat, než se po vybití baterie dobije před další jízdou. Baterii je navíc možné dobíjet pomocí rychlonabíječky, čímž se doba nabití zkrátí z obvyklých až šesti hodin na zhruba půldruhé hodiny.
Skútr jede padesátkou
Během rekordu se střídalo několik jezdců, nejprve po hodině, později kvůli zimě a dešti po půlhodině.
Skútry se po oválu pohybovaly rychlostí zhruba 45 kilometrů v hodině, což je téměř na hranici jejich maximální rychlosti.
Skútr, kterého se již prodalo v tuzemsku několik set kusů, disponuje výkonem motoru 3kW a kapacita jeho baterie umožňuje dojezd až 120 kilometrů.
Vývoj probíhá v Česku
"Skútry vyvíjíme v České republice, většina jejich komponentů se ale vyrábí v zahraničí," uvedl obchodní manažer firmy Akumoto Lukáš Drahovzal. Konečná montáž ale také probíhá v ČR.
Podle něho si zákazníci hlavně pochvalují nízké náklady na provoz. Cena za ujetí stovky kilometrů na elektrickém skútru je totiž řádově kolem pětikoruny. Skútr navíc nepotřebuje měnit olej. Řídit ho může každý, kdo má řidičské oprávnění pro jízdu s osobním automobilem.