Každá 14. octavia, kterou dealeři značky Škody po celém světě prodají, má na karosérii i v interiéru typické označení RS.
Za 13 let, co mladoboleslavská automobilka tento model svým zákazníkům nabízí, se jich prodalo již přes sto tisíc.
Nyní tento počet začne rozšiřovat Octavia RS III. generace. Redaktor online deníku Aktuálně.cz byl účastníkem prvních novinářských testovacích jízd.
Ty se odehrávaly v Rumunsku a celý půlden jsme strávili na silnici Transfagarasan, kterou před časem novináři z britského Top Gearu označili jako nejúžasnější silnici světa.
Z nadmořské výšky cca 400 metrů vede nesčetné množství serpentin na vrchol ve výšce přes dva kilometry a pak se opět sjíždí do údolí na opačné straně pohoří.
Mimochodem, tuto silnici nechal vybudovat komunistický vládce Rumunska Nicolae Ceausescu, který se obával, že stejně, jako vtrhla vojska Varšavské smlouvy do Československa, tak mohou učinit i v případě jeho země.
Silnice měla umožnit rychlejší přesuny vojsk z jihu na sever a naopak.
První dojem ze setkání s novou generací Octavie RS je veskrze pozitivní. Pryč je kýčovitost, která zejména zvnějšku bila do očí v případě Škody Octavia RS II.
Pravda, na zádi zůstal spojler, ovšem zejména příď působí sice sebevědomě, ale nikoliv pouťově.
Designéři interiéru se vyhnuli použití již poněkud zprofanovaného volantu se zploštělou spodní částí.
Ani jeho věnec není nijak okázale tlustý. Sedačky nejsou vyloženě sportovní, na druhou stranu nemají natolik vysoké bočnice, aby znepříjemňovaly cestujícím nastupování a vystupování.
Diesel vyhoví i šetřílkům
První den dvoudenního testování Octavie RS vedla testovací trasa po klasických silnicích mezi Bukureští a městem Sibiu.
Absolvoval jsem je za volantem dieselové varianty Octavie RS III. Škodovka novou Octavii RS propaguje jako nejsilnější a nejrychlejší octavii všech dob. I ta dieselová je nejsilnější octavia se vznětovým motorem všech dob.
184 koní nepochybně postačuje při drtivé většině jízdních situací, navíc tato octavia bude přitahovat zájem zákazníků svojí spotřebou.
Výrobce udává pro verzi s manuální převodovkou spotřebu 4,6 litru, v praxi jsme naměřili při jízdě ustálenou stotřicetikilometrovou rychlostí spotřebu kolem šesti litrů.
Aby Škoda dodala kupujícím této verze pocit, že udělali dobře, přesvědčuje je i generátorem zvuku. Toto elektronické zařízení je umístěné na přepážce mezi motorovým prostorem a kabinou pro cestující a obsahuje řídící jednotku.
Ta, na základě dat o otáčkách motoru a rychlosti vozu, rozhodne o intenzitě a odstínu umělého zvuku.
Díky tomu posádka na předních sedadlech získá dojem, že nesedí v autě s motorem, který spaluje naftu, nýbrž v tom, do něhož se tankuje benzin a v motoru navíc má podstatně větší počet válců, než je skutečný počet čtyř.
Tento zvuk je nejvíce citelný při zvolení režimu sport. Generátor má i benzinová verze RS.
Už i dieselová verze Octavie RS zrychluje z nuly na stovku za 8,1 sekundy, což není nezajímavý údaj, maximální rychlost je pak 232 kilometrů v hodině.
Přitom spotřeba je tabulkově o pětinu nižší než v případě minulé generace s motorem o výkonu 170 koní.
220 koní je historické maximum pro octavii
Ještě výrazněji narostl maximální výkon benzinové verze Octavie RS. Její agregát (dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec) ze sebe dokáže vydolovat až 220 koní.
To postačuje na maximální rychlost 248 kilometrů v hodině a na stokilometrovou rychlost se řidič startující z klidu dostane za 6,8 sekundy v případě verze se šestistupňovou manuální převodovkou.
Verze s DSG (je k dispozici jak pro hatchback, tak i kombi s motorem TSI i TDI) se na tuto metu dostane o desetinu sekundy později.
Zatímco dieselová varianta je svým charakterem vhodná pro cestující, kteří potřebují zdolávat dlouhé přesuny v časech kratších, než které udává navigace při zadávání cíle, benzinová varianta bude vyhovovat i těm, kteří po vyložení rodiny v cílové stanici vyjedou na horskou silnici či jinou zábavu nabízející komunikaci.
Kromě nárůstu výkonu totiž technici docílili (přes značný nárůst rozměrů vozu) i snížení hmotnosti. Deset kilogramů (při hmotnosti současné generace minimálně 1425 kilogramů) není sice závratné číslo, ale v kombinaci se zlepšenou tuhostí karosérie a zvýšeným výkonem motoru to už citelné je.
Podvozek, i přes absenci adaptivních tlumičů, naladili škodováčtí technici tak, že ho z míry nevyvedou ani komunikace pokryté výmoly a záplatami v množství výrazně přesahujícím množství malé.
Na suchu není s přenosem výkonu na vozovku ani v jedné motorické variantě žádný problém.
Limity se dají pocítit na hodně rozbité silnici, na které navíc leží vrstva vody.
I tam je ale Octavia RS vozem, který nabídne velmi slušnou porci řidičských zážitků. To vše navíc v karosérii, která poskytne prostor pro pětici dospělých a obrovské množství jejich zavazadel.
Škoda nyní přidala ještě další argument. Oproti minulé generaci svoji Octavii RS zlevnila o padesát tisíc korun. Je teď k mání už od necelých 620 000 Kč.
Navíc, standardní výbava je teď bohatší. Například zahrnuje bixenonové světlomety, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel, sedm airbagů, tempomat, centrální zamykání, rádio i kola z lehké slitiny.