Časopis dTest prověřil konkrétní e-shopy s cílem zjistit, které z nich účtují dodatečné platby. Z průzkumu vyplynulo, že společnosti mají ve zvyku si k nákupu účtovat nejčastěji pojištění zásilky. "Podle tvrzení prodejců má pojištění zásilky zajistit, že vám zboží bude v pořádku doručeno a že v případě poškození vám bude zasláno zboží nové. Přitom je to právě prodávající, kdo odpovídá za dodání zboží bez vad," uvádí zpráva dTestu.
"Danou praktiku jsme zaznamenali v internetových obchodech Notino, Vivantis a dalších e-shopech spadajících pod Vivantis, jako jsou krasa.cz, hodinky.cz, sperky.cz a prozdravi.cz," říká vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Lukáš Zelený.
Obdobné praktiky dTest objevil v internetových obchodech s elektronikou. V případě notebooků byla automaticky předvyplněna koupě kancelářského balíku Microsoft Office. "Na tento postup jsme narazili u společností Alza.cz a Czc.cz. Spotřebitel ale musí výslovně souhlasit s každou dodatečnou platbou. Postup internetových obchodů je tedy protiprávní," dodává Zelený.
"V rámci objednávkového procesu se snažíme zákazníkům nabídnout vybrané doplňkové služby, které by se jim ke kupovanému zboží mohly hodit. Například k notebookům a počítačům dáváme možnost pohodlně a rychle přikoupit kancelářský balík Microsoft Office. Ve všech případech však dbáme na to, aby byl náš košík maximálně transparentní a nemohlo se stát, aby si zákazník koupil něco, o co ve skutečnosti nestojí," řekl Aktuálně.cz marketingový ředitel Czc.cz Milan Duda.
Dodal, že zatím k takto doporučovanému zboží neznamenali od zákazníků žádné připomínky.
V současné době není zákaz dodatečných plateb zakotven v žádném zákoně. "Najdeme ho ale v evropské směrnici o právech spotřebitelů. Protože právo Evropské unie má přednost před českými zákony, měli by se obchodníci zákazem dodatečných plateb řídit," vysvětluje dTest.
Obchodník je povinen si od zákazníka vyžádat výslovný souhlas s každou další platbou, která je navázána na hlavní objednávku. V nabídce nesmí být předem zaškrtnutá políčka s položkami, které prodejce spotřebiteli naúčtuje bez jeho výslovného souhlasu. Pokud obchodník dodatečné platby zákazníkovi podsune právě prostřednictvím předem zaškrtnutých možností, má podle evropské směrnice právo na jejich vrácení.
"Jestliže zjistíte, že vám kvůli předvoleným možnostem prodejce strhl vyšší částku, nevěšte hlavu. Doporučujeme vám obrátit se na prodejce a požadovat její vrácení," doporučuje Zelený.