Praha - K závěrům NKÚ se kontrolovaní často staví jako k pokutě od dopravní policie.
Ve druhé části rozhovoru pro Aktuálně.cz to říká současný pověřený šéf úřadu Miloslav Kala.
"Ministerstva, potažmo politici obecně, se snaží zbavit mediální nálepky, že neumí uhlídat finance nebo že umožňují, aby se někde kradlo, či že se dokonce sami na těchto krádežích podílejí, a mají proto tendence výsledky kontrol marginalizovat. Ostatně stalo se to bohužel i na jednání vlády," říká Kala.
Poměrně s odstupem se Kala staví k možnosti rozšíření NKÚ o úřad, který by měl na starosti kontrolu hospodaření politických stran, zejména z důvodu obavy o zachování nezávislosti jeho kontrolorů.
"Nicméně je to na rozhodování zákonodárců. Kdyby k tomu došlo, museli bychom takový úřad striktně oddělit a nechat takové oddělení bez napojení na zbytek úřadu," říká k tomu.
A.cz: Za úřad jste si před poslanci stěžoval, že jsou závěry vašich kontrolorů často marginalizovány. Je to tím, že kontrolované subjekty neberou NKÚ vážně, nebo je to často jejich jediná možnost obrany?
Myslím, že druhá možnost je správně. Je to podobné jako výmluvy za pokuty od dopravní policie, kdy doma řeknete třeba, že radar byl hned za cedulí a podobně.
Samozřejmě ministerstva, potažmo politici obecně, se snaží zbavit mediální nálepky, že neumí uhlídat finance nebo že umožňují, aby se někde kradlo, či že se dokonce sami na těchto krádežích podílejí, a mají proto tendence výsledky kontrol marginalizovat.
Stalo se to bohužel i na jednání vlády, kdy předseda dozorčí rady kontrolované organizace tvrdil skutečnosti, které byly naprosto zjevně nesprávné, a neměl správné podklady k tomu, co tvrdil. Na úrovni jednání vlády to je již poměrně problém.
A.cz: Jaká je tedy hlavní role NKÚ?
S rolí NKÚ je to asi takto - když budete mít ve fabrice kontrolora, tak ten rozdělí součástky na dobré a špatné. Může ale udělat i druhou věc - podílet se na odhalování, kde vznikla chyba, proč je vytvářeno tolik špatných součástek - a tam bych rád viděl naši roli.
Říct, kde je dobrá praxe, definovat její kritéria a posoudit, jestli jsou naplňována, nebo ne. Potom také můžeme naznačovat, v čem by se praxe měla zlepšovat.
A.cz: Komu a čemu slouží závěry jeho kontrol?
Naše závěry představují zejména zpětnou vazbu pro politiky - ať už koaliční, nebo opoziční - o účinnosti vládních politik. Médiím a veřejnosti poskytujeme ubezpečení, že se žádné problémy neskrývají, a také informaci o tom, jak hospodárně, účelně a efektivně se vynakládají státní prostředky.
Úřad má posvítit na daný problém, být nezávislým a nenechat se zastrašit.
A.cz: Ona otázka nakládání se závěry kontrol NKÚ měla souvislost s nedávnou výroční zprávou Evropského účetního dvora, která ukázala na selhání ministerstva financí ve funkci auditního orgánu spravujícího evropské prostředky, že?
Před výborem jsem to použil proto, že přijel Evropský účetní dvůr, který říkal to stejné, co my říkáme dlouhou dobu. Že je tu nějaký problém, o kterém jsme toho v "EU reportech", výročních zprávách nebo zprávách z kontrol napsali spoustu, jsme vzali na vědomí, až když nám zastavili čerpání.
Je tu tendence ubírat domácím kritikům na vážnosti - přitom to vážné je, právě v případě fondů bylo čerpání zastaveno na dost dlouho, a jak to nakonec celé dopadne, se stále ještě bagatelizuje.
A.cz: Teď ještě z jiného soudku - jak se díváte na snahy rozšiřovat NKÚ o další "větve"? Například v souvislosti s plánovaným úřadem kontrolujícím hospodaření politických stran? Jedním z návrhů je, aby takový úřad patřil právě pod NKÚ. Měli byste na to kapacity? Dokážete si představit mít podobný úřad pod sebou?
Myslím, že to není správné. Jsme podle Ústavy nezávislým orgánem. My kontrolujeme stát a do budoucna potom budeme kontrolovat ještě obce a kraje, ale politické strany kontrolovat nemáme.
Nicméně je to na rozhodování zákonodárců. Kdyby k tomu došlo, museli bychom takový úřad striktně oddělit a nechat takové oddělení bez napojení na zbytek úřadu.
Můj postoj k tomu je spíše negativní. Nebránil jsem se myšlence zřízení fiskální rady, která by se měla vyjadřovat k návrhu státního rozpočtu - ostatně ze zákona se k čerpání státního rozpočtu vyjadřujeme, takže tam se mi zdálo, že tam bychom jakési pole působnosti mohli najít, ale nevím, jaká je ohledně tohoto návrhu současná legislativní situace.
A.cz: Jaká budoucnost nyní NKÚ čeká? Jaký by měl tento úřad být?
Ve sněmovně leží návrh na rozšíření pravomocí NKÚ na obce a kraje, tak uvidíme... Podle Limské a Mexické deklarace se mají kontrolovat veškeré veřejné prostředky - tady Česká republika v porovnání například se Slováky a okolními zeměmi hodně zaspala.
Jde o to, aby NKÚ byl respektovaný a důvěryhodný. Naším cílem je nejen zpětně upozorňovat na chyby v hospodaření s veřejnými prostředky, ale musíme být schopni na rizikové oblasti ukázat s předstihem.