Praha - Jsou sebestřední, líní a arogantní. Na druhou stranu výborně ovládaní moderních technologií, touží po dobrém především ekonomickém a technologickém vzdělání a nebojí se řešit sociálně tíživá témata.
Příslušníci Generace Y nebo také Me Me Me Generation či Millennials, jak se jim přezdívá, se mají rádi a hojně využívají internet i sociální sítě. Jsou odolní vůči reklamě a mají strach, že jejich životní očekávání zůstanou nenaplněna.
Je přitom poměrně těžké určit, kdo přesně do této generace patří. Nejčastěji se ale uvádí, že se jedná o mladé lidi, kteří se narodili mezi lety 1980 až 2000. V roce 2025 potom budou tvořit většinou produktivní generace.
Charakteristiku dnešních náctiletých a dvacetiletých se pokusil zachytil nedávný celosvětový průzkum deníku Financial Times a společnosti Telefónica. Na 190 otázek odpovědělo na internetu 12 tisíc lidí z 27 zemí světa, včetně 500 respondentů z České republiky.
Pesimismus a strach z budoucnosti
Přestože podle průzkumu jsou tři čtvrtiny mladých Čechů a Češek spokojeny se svým současným život, mají zároveň strach o svou budoucnost. Nejpalčivější obavu mají čeští Millennials z přechodu ze školy do zaměstnání, nepříznivé ekonomické situace, sociální nerovnosti a politická nestability.
Navíc u zaměstnavatelů a velkých firem mají příslušníci generace Y pověst nespolehlivých zaměstnanců.
"Nastupující generaci sice nechybí sebevědomí a dobré vzdělaní, na druhou stranu její příslušníci striktně oddělují svůj pracovní život od osobního. Tím se podstatně liší od generace X, lidí narozených v 60. a 70. letech," říká Jan Herzmann ze společnosti PPM Factum.
Podle Zdeňky Studené personální ředitelky Pivovarů Staropramen je jednání s nastupující mladou generací často obtížné. "Běžně se nám stává, že nám třetina stážistů nepřijde na smluvenou schůzku, aniž by se omluvily," přibližuje nezodpovědnost mladých v praxi Studená.
Celých 92 procent z nich touží pracovat ve firmě, která štědře odměňuje své zaměstnance, ale přitom by si rádi sami určovali čas a místo, kdy a kde budou pracovat (87 procent). Více než polovina českých Millennials se také obává, že nebude mít dost peněz na zajištění důchodu a budou muset pracovat až do smrti.
Internet jako součást života
Typickým znakem příslušníků Generace Y je také pozitivní vztah k moderním zejména digitálním technologiím.
Celým 80 procent mužů a 69 procent žen celosvětově věří, že jsou technologicky vyspělí. Ještě více mladých lidí si je jisto svými znalostmi moderních technologií v České republice, 95 procent mužů a 75 procent žen.
Pro více než polovinu českých Millennials je internet a sociální média zdrojem zábavy i informací. Pouze tři procenta z nich přitom při hledání důvěryhodných informací sáhne po klasických tiskovinách.
Přístup k zábavě a informacím na internetu generaci Y zajišťují nejrůznější digitální zařízení. Mladí lidé v Česku aktivně využívají k přístupu na internet vlastní Smartphone (58 procent), Notebook (73 %), počítač (50 %) a také tablet (13 %), čímž lehce zaostávají za celosvětovým průměrem.