Praha - Z plánované stavby nové dráhy v pražské Ruzyni, která má za několik let výrazně zvýšit kapacitu letiště, se stává politický problém.
Proti nové ranveji se totiž postavily dvě krajské organizace Strany zelených - středočeská a pražská. A také odborná sekce strany, která má na starosti dopravu. Vadí jim, že by nová dráha postihla velkým hlukem z letadel hustě obydlené pražské čtvrti i turisticky významná místa.
"V tuto chvíli je nová dráha zatím otázkou dvou krajských organizací. Ale určitě ten problém přeneseme na celostátní úroveň, připravujeme pro to podklady," řekl Aktuálně.cz předseda středočeské organizace zelených Jiří Čejka.
"Vím, že předseda strany Martin Bursík tento problém sleduje," dodal Martin Robeš z dopravní sekce zelených.
Čekání na Bursíka
Ruzyňské letiště už vypracovalo studii, která posuzuje vliv plánované dráhy na okolní životní prostředí. Dokumenty nyní posuzuje Bursíkovo ministerstvo životního prostředí.
A odpůrci ranveje doufají, že ministerstvo jejich námitky vyslyší a k předložené studii vydá negativní stanovisko. Podle dopravní sekce Strany zelených je hlavním problémem nové dráhy takzvané ochranné hlukové pásmo letiště.
"Je to úřední eufemismus pro oblast, ve které se nemusí dodržovat hygienické hlukové limity pro venkovní prostor," uvádí se ve stanovisku dopravní sekce. Podle zelených tak dráha ohrozí zejména pražské čtvrtě Nebušice, Suchdol, Lysolaje, Čimice, Dolní Chabry, Babu, Hanspaulku, sídliště Bohnice a Horoměřice. A také výletní místa, jako je Šárecké údolí, Troja nebo Sedlecký háj.
Starosta: Hluk postihne 15 tisíc obyvatel Prahy
"Požadujeme přehodnocení výstavby nové vzletové a přistávací dráhy," prohlásil Petr Hejl, starosta Suchdola. Dodal, že hluk ohrozí více než 15 tisíc obyvatel oblasti u nové dráhy nebo 19 tisíc studentů České zemědělské univerzity.
"Na území ochranného hlukového pásma bude zakázána či výrazně omezena výstavba obytných domů a jejich rekonstrukcí. Naopak bude povolena výstavba skladů, výrobních hal a parkovišť. To je zcela nepřijatelné," dodal Hejl.
Proti stavbě jsou i obce na druhém konci plánované ranvaje, například středočeské Hostivice.
"S touto stavbou zásadně nesouhlasíme," uvedla tamní radnice ve svém vyjádření k dokumentaci o vlivu paralelní dráhy na životní prostředí. Hostivice je přesvědčena, že letiště Praha-Ruzyně je nevhodné pro jakékoliv rozšiřování.
"Letiště těsně naléhá na Prahu a další města a obce, což odporuje trendu ve všech zemích Evropské unie, kde jsou ´stará letiště´ postupně utlumována a budují se nové celky v dostatečné vzdálenosti od města. Takovýto postup volí například Paříž, Berlín či Londýn," uvedla Hostivice.
Letiště: Situace zdaleka nebude tak špatná
Letiště Praha tvrdí, že situace po otevření nové dráhy nebude tak zlá, jak tvrdí odpůrci ranveje, a že splní všechny ekologické limity.
"Předložená dokumentace má za úkol vyhodnotit nejhorší stav. Je tedy více než pravděpodobné, že reálná situace bude mnohem příznivější," tvrdí mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí. Letiště dlouhodobě tvrdí, že nová dráha má rovněž odlehčit lidem od hluku v jiných částech Prahy, především v Řepích, na Bílé Hoře či v Motole.
Tomu ale dopravní sekce Strany zelených nevěří. Tvrdí, že z povětrnostních důvodů budou letouny i nadále létat nad touto pražskou částí. "Účelem nové dráhy není snížení hlukové zátěže, ale neomezený rozvoj leteckého provozu," tvrdí zelení.