Denisa Hejlová, expertka na strategickou komunikaci z Univerzity Karlovy
"V prvním kole byl neobvykle velký počet kvalitních kandidátů. Kromě Jaroslava Bašty a Andreje Babiše vedli všichni dobrou, slušnou kampaň. Je fantastické, že se v tak malé zemi, jako je Česko, najde tolik lidí, kteří šli do prvního kola, sebrali podporu a byli velmi na úrovni po všech stránkách. Bylo z čeho vybírat.
Druhé kolo přineslo jasný signál, že lidé nechtějí to, co reprezentuje Andrej Babiš. A to zejména z hlediska komunikace. Kampaň ve druhém kole byla postavená na celé řadě rétorických triků, manipulativní komunikace a neověřených tvrzení. Navíc nebyla vedená úplně slušným způsobem. Pořád jsem váhala, jestli to voliči prohlédnou, nebo ne, nakonec se tak stalo.
Myslím si, že po covidu už nikdo nevěří Babišovi, že je schopný manažer. Proto si myslím, že už mu lidé nevěřili ani ty další věci, například když mluvil o tom, jak zařídí mír. To je opravdu žvást, na základě kterého lidé běžně odsuzují dívky v soutěžích krásy.
Takto drtivou porážku jsem ale nečekala. Byla bych ráda, kdyby to signalizovalo změnu směru k hodnotám, slušnější komunikaci. Ale může to být jen obrat v módě a za pár let může opět přijít něco nového."