Začátkem února vjel makedonský řidič nákladního auta ve Studénce na Novojičínsku do kolejiště na červenou. Jenže pak uvízl - nestihl se dostat přes přejezd, než spadly závory. Takové situace už se v minulosti staly mnohokrát. A nezřídka končily srážkou s vlakem, která si vyžádala zraněné či mrtvé.
Jenže to se tentokrát nestalo - vlak začal okamžitě brzdit a zastavil sto metrů od zaseknutého kamionu. A to díky tomu, že na hlavním koridoru už je letos v provozu zabezpečovací systém ETCS, informoval server iRozhlas.cz.
Šlo tak o první výrazný úspěch zabezpečovače, který je na hlavním železničním koridoru v provozu od 1. ledna. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) má tato moderní vymoženost výrazně snížit počet nehod na železnici. Systém sám rozpozná mimořádnosti na trati a umí včas zastavit vlak. Do roku 2030 jím chce stát vybavit 4 tisíce kilometrů tratí, což bude stát asi 32 miliard korun. Jde tak o jednu z největších investic do železnice v historii Česka.
Jenže jak ukázaly první měsíce, zabezpečovač zatím nefunguje zcela dokonale. Vlaky kvůli němu zastavují i ve chvíli, kdy k tomu není žádný důvod. Do minulého týdne vyjelo na cestu bezmála 57 tisíc vlaků vybavených ETCS. A jedno procento z nich, tedy asi 600 souprav, systém neplánovaně zastavil.
"V praxi to znamená, že vlak ztratí spojení s traťovou částí zabezpečovače na dobu delší, než je maximální přípustný limit, a poté preventivně zastaví, aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti cestujících. Následuje znovunavázání spojení, například restartem palubní jednotky," vysvětlila Aktuálně.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Většinou poté vlak pokračuje v jízdě. Zastavení podle Správy železnic trvá nejčastěji několik minut, a nevzniká díky němu tedy výraznější zpoždění.
Vlaky zastavují zejména ze dvou důvodů. "První zahrnují veškeré důvody na straně infrastruktury, tj. například výpadek základnové stanice mobilního signálu. Preventivní zastavení z důvodu chyby na straně infrastruktury jsou ojedinělá. Častější je druhá kategorie závad - na mobilních jednotkách, což je část zabezpečovače umístěná na lokomotivách," popsala mluvčí.
Média už dříve informovala o tom, že systém selhává například při nízkých teplotách - čidla lokomotiv zamrzají. "Když se rychloměr obalí sněhem, krustou, náledím, tak se chová, jako by byl rozbitý," řekl Radiožurnálu generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
"V tomto případě docházelo k obalení jedné ze součástek mobilní části umístěné na podvozku lokomotiv sněhem a ledem. Systém následně nemohl zcela přesně měřit ujetou vzdálenost, a proto rozhodl o preventivním zastavení," potvrdila Aktuálně.cz Eberl Friebová
"Na řešení tohoto problému nyní spolupracuje dodavatel systému spolu s dopravci i Správou železnic," dodala.
ETCS dnes už funguje na hlavním koridoru mezi Prahou a Ostravou a dvou tratích do Břeclavi. V roce 2026 by na systém měla přejít i trať z Prahy do Českých Budějovic, další rok z Prahy přes Plzeň do Chebu. Do roku 2040 by stát chtěl pokrýt i regionální tratě.