Vládci Prahy utratili 110 miliónů. Krize nekrize

Kateřina Eliášová
15. 10. 2010 11:04
Útraty za komunální volby jsou opět rekordní. A je jisté, že částka ještě naroste
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Navzdory prázdným pokladnám a prohlášením o úsporách mají politické strany za sebou další rekordně nákladnou kampaň.

Podle zjištění Aktuálně.cz jen v Praze utratily čtyři hlavní politické strany za agitaci před komunálními a senátními volbami nejméně 110 milionů korun.

To je stejná částka, jakou deklarovaly ODS a ČSSD před čtyřmi lety za komunální kampaň v celé republice.

Letošní čísla jsou přitom jen prozatímním hrubým odhadem, po kompletním vyúčtování budou s největší pravděpodobností překonána. Příklad pražské ODS z minulých komunálních voleb třeba ukázal, že z původně deklarovaných patnácti miliónů korun byla na konci dvojnásobná částka.

Aktuálně.cz se při zjišťování nákladů zaměřilo na hlavní město a vycházelo z čísel, které poskytly sekretariáty ODS, ČSSD, TOP 09 a Věcí veřejných. Tedy stran, které mají po volbách největší šanci vládnout hlavnímu městu. Kampaň v Praze je v porovnání s ostatními městy v republice nejmasovější a zmíněné čtyři strany tu utrácely zdaleka nejvíc.

Ve hře je totiž mnoho - vládci hlavního města spravují rozpočet vyšší než mnohá ministerstva, přibližně jde o 35 až 40 miliard korun.

Jaká je skutečná hodnota?

Detailní sonda do stranických účtů přitom ukazuje, že politici před volbami nepřiznávají skutečnou hodnotu kampaně, kterou v hlavním městě vedou.

Většina mluví jen o penězích, které vydá centrum a krajská kancelář. Neřeknou ovšem, že další výdaje mají i jednotlivá oblastní sdružení, které většinou kopírují 15 hlavních městských částí.

Výdaje na kampaň v Praze

ODS

centrála: 6 milionů korun
pražská ODS: 30 milionů korun
oblastní sdružení: 14,2 milionů korun (šest oblastí neodpovědělo) + 15 milionů korun náklady na stranický časopis

ČSSD

centrála: 6,1 milionů korun
pražská ČSSD: 2,4 miliony korun
oblastní sdružení: 4,2 milionů korun

TOP 09

centrála: 10 milionů korun
oblastní sdružení: 4 miliony korun
náklady na tým lídra: 1 milion korun

Věci veřejné

centrála: 15 milionů korun
dary z oblastních sdružení: 2 miliony korun

Celkem: 109,9 milionů korun

Přitom právě peníze z oblastí zvyšují deklarové odhady za kampaň až o desítky milionů korun navíc. "Zatím plus mínus 30 milionů korun, i když myslím, že tuto částku překročíme," popsal například opatrně náklady pražské kampaně šéf místní ODS Boris Šťastný.

Ví, o čem mluví. Do zmíněných 30 miliónů nezapočítal dalších téměř 15 milionů, které na kampaň dávají právě jednotlivá oblastní sdružení ODS.

Ta přitom nejsou často ochotna o svých výdajích na kampaň mluvit. Šest z patnácti oblastních sdužení odmítlo na dotaz Aktuálně.cz náklady zveřejnit. Mezi nimi i sdružení ODS v Praze 1, 4 a 7, tedy největších městských částech, kde byla kampaň nejvýraznější.

Konečná částka tak bude o minimálně desítky procent vyšší.

Mělo by tam být započítáno například dalších 15 milionů, které investují oblastní ODS do mutací stranického časopisu Metropolitan.

Individuální kampaně? Nespočítáte...

Podobné je to s vyčíslením kampaně i u sociálních demokratů.

Oficiálně stojí pražská komunální kampaň osm a půl milionu korun. Vedle toho za sebepropagaci utrácejí i jednotlivá oblastní sdružení ČSSD - konkrétně přes čtyři miliony korun.

Stejný případ platí pro TOP 09 i Věci veřejné. TOP 09 v Praze mínila utratit deset milionů korun. Další přibližně čtyři miliony šly opět z oblastí, přibližně milion získal pražský lídr Zdeněk Tůma ze sponzorských večeří, které před volbami pořádal.

Věci veřejné v hlavním městě investovaly do kampaně 15 milionů korun, další přibližně dva miliony, o kterých se dosud nemluvilo, mohou představovat dary členů.

"Výše darů jsou rozdílné i s ohledem na velikosti městských částí. Jednotlivé kluby přispívají na kampaň v rozmezí 1000 Kč až 300 000 Kč. Celkem očekávám, že dary mohou být okolo 1-2 miliónů korun," přiznal volební manažer VV Pavel Dobeš.

Poslední kamínek do mozaiky výdajů na kampaně představují individuální kampaně jednotlivých kandidátů.

Částku za tento typ kampaně není možné spočítat, ani oblastní sdružení je v tuto chvíli nedokáží odhadnout. Osobní minikampaně si totiž kandidáti platí ze své kapsy. Řádově se pohybují minimálně v desítkách tisíc korun.

Znovu jedeme na na dluh

Desítky milionů - přinejmenším - utratily dvě největší strany ODS a ČSSD navzdory tomu, že jejich hospodaření je už řadu měsíců v červených číslech.

Stranické účty jim zcela vysály dvě kampaně do sněmovních voleb, nejprve před zrušenými volbami loni na podzim a pak "ostré" kolo letos na jaře.

Pokladnám obou stran také navíc zasadil ránu neúspěch ve sněmovních volbách, v nichž dostaly mnohem méně hlasů oproti těm předchozím.

ODS přišla o téměř 835 tisíc voličů, za které by získala navíc přes 83 milionů korun. Sociální demokraty oproti minulým sněmovním volbám nevolilo téměř 574 tisíc jejich příznivců. Přepočtěno na peníze za hlasy, ČSSD tak tratila přibližně 57 milionů.

Obě největší politické strany tak už musely přiznat, že právě končící kampaň vedou na dluh.

ODS po posledních sněmovních volbách stále dluží bance na 40 miliónů korun, ČSSD je v mínusu 70 milionů korun. Své závazky postupně vyrovnávají státním příspěvkem za hlasy z letošních sněmovních voleb, ale kontokorent dále prohlubují výdaji za podzimní komunální kampaň.

TOP 09 a VV platí nyní kampaň rovněž z peněz za hlasy za sněmovní volby. "Výdaje na pozimní kampaň jsme plánovali tak, abychom nezůstali v mínusu," tvrdí shodně volební manažeři obou menších stran.

 

Právě se děje

Další zprávy