Praha - Ministerstvo zemědělství a Potravinářská komora se rozhodly, že podpoří české producenty masa. V kampani za 10 milionů vsadily mimo jiné na spoty, které parodují noční pořady s televizními vědmami. Role věštkyně Gertrudy se ujala herečka Valerie Zawadská.
V prvním z videí Zawadská divákům slibuje diskrétní vyřešení jejich intimních problémů, které - jak se ukáže - souvisejí s původem masa, které si zakoupili. Například nevolnost jednoho z volajících vysvětluje tím, že snědl balené a několikrát rozmrazené maso.
Ve druhém spotu odrazuje od vyhlášeného argentinského steaku. "Vidím argentinská jatka, vidím pouště, och, to je špinavý kamion, vidím exotické masokombináty, vidím prasečí rypáčky, podivné balírny," věští Zawadská "divákovi", který se zajímal o to, odkud byl jeho dnešní oběd.
Z kusu vepřového naopak věštkyně cítí auru. "Vidím, že prasátko prožilo krátký, ale velice šťastný život. Mělo péči, starali se o něj, krmili ho, a tady už vidím konec, vidím regál. Tady vidím, že dál už nic nevidím, nic mezi tím," říká věštkyně na videu. Na konci čeká diváka vybídnutí k nákupu českých tradičních značek.
"Výrobu spotů realizovala produkční společnost 1 Year&More Production, která byla vybrána v rámci veřejné zakázky," uvedla mluvčí Potravinářské komory ČR Dana Večeřová. Spoty jsou podle ní součástí kampaně, která vyšla na 10 milionů a již spolufinancovalo ministerstvo zemědělství. To také jejich podobu odsouhlasilo. To potvrdil i ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL), dodal ale, že realizaci kampaně jeho resort na starosti neměl.
Večeřová vysvětlila, že kampaň je určena primárně pro ženy v aktivním věku a matky s dětmi, které pro rodiny nakupují. Oslovit ale má i všechny mladé lidi ve věku 16 až 19 let.
Videa sice na internetu vzbudila pozornost, podle odborníků z oblasti PR ale účel nesplní. "Klíčové sdělení se ztrácí pod hromadou nechutností sdělovaných věštkyní. Ve sdělovaných informacích se divák jen obtížně orientuje. Pokus o vtip a nadsázku je zřejmý, nicméně komunikovat touto formou a prostřednictvím jedné z nejméně důvěryhodných profesí ke změně nákupního chování spotřebitelů nepovede," řekl ke spotu Filip Řepa, výkonný ředitel agentury Pleon Impact.
Podobně se k videu vyjádřil i Marek Stránský, člen týmu PR agentury AMI Communications. "Někdo měl snahu být originální a výsledek je tristní. Vůbec nechápu, co se tím snaží sdělit," dodal. Podle Večeřové ale videa svůj účel splnila a realizační tým je s výsledkem spokojen. Vychází z toho, že jeden ze spotů věštkyně má téměř 16 000 zhlédnutí a nadále se šíří internetem.
Sama herečka se ke spotům nechtěla vyjadřovat. "Byla to pro mě jedna z pracovních zakázek a já jsem dělala jen to, co po mně tvůrci chtěli," řekla Aktuálně.cz.
Nejde o první počin, který vzbudil rozruch na facebookovém profilu ministerstva zemědělství. V létě byla hitem na sociálních sítích rapující blondýnka, s jejíž pomocí se Svaz školkařů snažil vzbudit zájem o studium na zahradnických středních školách. Během jednoho dne videoklip získal přes 106 tisíc zhlédnutí a přes 760 sdílení.