V Praze na silnicích zemřelo v lednu čtrnáct lidí, což je o osm více než ve stejném měsíci loni. Hlavní město se tak stalo po Středočeském kraji regionem, kde na silnicích zemřelo nejvíce lidí. Střední Čechy zaznamenaly patnáct obětí, stejně jako loni.
Jinde v republice naopak pokračuje trend z posledních let - mrtvých stále ubývá. Celkem zahynulo 65 osob, o čtrnáct méně než před rokem. Celkové číslo je třetí nejnižší od roku 1990.
Pražský policejní mluvčí Ladislav Bernášek tvrdí, že na vysokém počtu usmrcených v hlavním měste se podepsalo především sněžení a námrazy. "Řidiči v metropoli nejčastěji nedodržují správný způsob jízdy. Do této kategorie lze zařadit asi nejčastější příčinu nehod v tomto období, a to nepřizpůsobení jízdy zejména povětrnostním podmínkám," řekl Bernášek.
Jezdí Pražané hůř?
Jenže v lednu sněžilo a mrzlo v celé republice. Na mnoha místech byla na silnicích ještě horší situace než v Praze. A například v Karlovarském kraji zahynulo o jednoho člověka méně a na Vysočině o dva. V jiném hornatém kraji - Libereckém - bylo "jen" o tři mrtvé více.
Jsou pražští řidiči něčím horší?
Infobox
LEDNOVÉ NEHODY
- Policie šetřila 17 219 nehod, o 168 víc než v loni
- Zahynulo 65 osob, o 14 méně
- Těžce se zranilo 218 lidí, o 123 méně
- Lehce se zranilo 1335 osob, o 754 méně
"Nevím," řekl mluvčí Bernášek. "Ale mám pocit, že na venkově se jezdí pomaleji, když napadne sníh. V Praze se jezdí pořád stejně."
Podle Václava Špičky z Autoklubu je zatím předčasné hodnotit, proč v Praze zahynulo více řidičů a chodců. "Jeden měsíc je velmi krátká doba," tvrdí muž, který se dlouhodobě zabývá bezpečností silničního provozu.
Podle Špičky českým řidičům, narozdíl od chladnějších částí Evropy, příliš nesvědčí neupravené vozovky: "Jakýkoli sníh je pak u nás mnohem nebezpečnější."
Ve skandinávských zemích je běžné, že stroje ze silnic sníh pouze odhrnou, takže řidiči jezdí na uježděné sněhové vrstvě, připomíná Špička. Vozovky se pak sypou pouze v kopcích nebo v ostrých zatáčkách.
Řidiči umírali...
Na přívaly sněhu a namrzlé silnice ovšem během letošní zimy doplatili řidiči i v dalších evropských zemích.
Během jednoho dne 18. ledna zahynuli na německých silnicích minimálně tři lidé. Hlavním důvodem přitom byl sníh a náledí, respektive to, že se řidiči těmto podmínkám nedokázali přizpůsobit.
Například u hranic s Holandskem zahynul řidič, když jeho vůz na náledí vylétl ze silnice a několikrát se převrátil. V rakouské spolkové zemi Burgenland musela být uzavřena frekventovaná silnice u tamního hlavního města Eisenstadtu, kde se po vážné nehodě zranili čtyři lidé. Na silnici přitom bylo náledí po mrznoucím dešti.
V Praze doplatili na špatné počasí a rychlou jízdu například v polovině ledna muž a jeho spolujezdkyně, kteří dostali ve svém autě smyk a narazili ve vysoké rychlosti do sloupu veřejného osvětlení. Vůz byl po nárazu zcela zdemolován.
...ale byli i opatrnější
O tom, že špatné počasí nemusí ovšem nutně znamenat vyšší počet nehod, svědčí příklady z některých regionů Německa. V Dolním Sasku, stejně jako v Praze, letos napadlo rekordní množství sněhu. Dolnosaským policistům ovšem proti loňskému lednu práce ubylo.
Zatímco před rokem se v okrese Helmstedt stalo 192 nehod, letos jich bylo o dvanáct méně. Méně nehod s menším počtem obětí bylo i v nedalekém Wolfsburgu.
"Je to právě díky sněhu," řekl policejní komisař Wolfgang Schmidt. "Když řidiči vidí, že jsou silnice zasněžené, jedou výrazně opatrněji. Kdyby byla jen viditelná námraza, bylo by to mnohem horší. Sníh motoristy předem varuje."