Praha – Inspektoři finančních úřadů po několika týdnech "hájení" vyrazili na kontrolní nákupy, aby prověřili provozovatele restaurací a hotelů, jak dodržují zákon o elektronické evidenci tržeb. Sedm týdnů po startu EET už za sebou mají stovky takových návštěv. Pro restaurace a hotely začala platit povinnost odesílat každou účtenku elektronickou cestou loni v prosinci.
Dvě kontroly už zažil Pavel Procházka, provozovatel dvou pražských restaurací. "Jednou přišli na kontrolní nákup, jednou na předem ohlášenou návštěvu. Ale zajímalo je hlavně, proč mám některé účtenky poslané dvakrát. Vysvětlil jsem jim, že je to při poruše spojení a zákazník bývá netrpělivý," řekl Procházka.
V jeho případě odcházeli kontroloři spokojeni. Nejvíce podniků ale mají úředníci vytipovaných z nedávno zrušeného oznamovacího webu. Když nový zákon o EET před sedmi týdny odstartoval, spustilo ministerstvo financí webovou stránku, na které mohli lidé oznámit, že v restauraci nedostali účtenku.
Ministr financí a tvůrce zákona Andrej Babiš před několika dny nechal oznamovací stránku zrušit s tím, že netušil, že je anonymní. Finanční správa přesto získala z téměř 2200 oznámení dostatek podnětů k tomu, aby mohla spustit kontrolní nákupy ve vytipovaných provozovnách.
„Finanční úřady už stihly provést 1842 kontrol, po nich jsme zahájili 162 správních řízení,“ potvrdila úspěšnost tipů náměstkyně ministra financí Alena Schillerová. Nejčastějším prohřeškem při kontrolních nákupech bylo nevydání účtenky s autentickým kódem EET, ale byly i podniky, které nový zákon zcela ignorovaly. Pokuty mohou dosáhnout půl milionu korun.
Zatím si finanční úřady vybírají podniky ke kontrole mezi 40 tisíci provozovateli restaurací, kaváren a hotelů, pro něž začala od prosince loňského roku platit první fáze EET. Do poloviny roku 2018 se k nim přidá kolem šesti set tisíc dalších – živnostníků, podnikatelů i firem –, kteří přijímají hotové peníze.