Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž zrušil dílčí, padesáti milionovou zakázku vypsanou Ředitelstvím vodních cest. Firma v něm chtěla najít projektového manažera pro vodní stupeň Přelouč II, tedy pro plavební komoru a kanál u města Přelouč.
Podle antimonopolního úřadu ředitelství jasně neurčilo, podle čeho hodnotilo nabídky jednotlivých uchazečů, a závažně tak porušilo zákon.
Vybírat jste měli jinak
Úřad vyhověl známé poradenské společnosti Mott MacDonald, kterou ředitelství vyloučilo ze soutěže o zmíněnou zakázku. Antimonopolní úřad rozhodl, že neoprávněně, naopak měly být vyloučeny další dvě firmy.
"Kroky zadavatele mohly podstatně ovlivnit stanovení pořadí úspěšnosti nabídek," uvedl v rozhodnutí Pavel Herman, zástupce náměstka předsedy antimonopolního úřadu.
Úřad výběrové řízení zrušil a nařídil jej zopakovat.
Zahájení prací na projektu se tak výrazně zpozdí, původní výběrové řízení totiž počítalo s tím, že práce budou zahájeny už v říjnu loňského roku.
Plány na splavnění Labe až do Pardubic provázejí potíže už několik let. Dodnes není jasné, kdy se začne stavět a jak stavba bude vypadat. Kanál měl být původně částečně zprovozněn do konce letošního roku.
Od roku 2001 spory ohledně výstavby kanálu řeší jak tuzemské úřady a soudy, tak Evropská komise. Ta dostala k projednání v roce 2004 stížnost českých ekologických organizací proti výstavbě kanálu.
Ekologové tvrdí, že stavba tříkilometrového úseku zničí část slepého říčního ramene, což vážně ohrozí šestadvacet chráněných druhů živočichů a rostlin v biocentru Slavíkovy ostrovy.
Soudy a komise zasahují
Ty jsou jedním z mála zachovaných slepých ramen Labe. Jde o místo, kde se vyskytuje celoevropsky chráněný Modrásek očkovaný.
Šlo o historicky vůbec první stížnost, která z Česka k Evropské komisi zamířila. Výsledek šetření komise ale zatím známý není. "Zatím nemáme žádné zprávy, kdy by šetření komise mohlo skončit," řekl deníku Aktuálně.cz Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.
Nerozhodnuto je také o žalobě ekologických organizací, které u Krajského soudu v Hradci Králové zažalovaly Pardubický kraj. Kraj totiž zamítl odvolání ekologů proti územnímu rozhodnutí na výstavbu plavebního stupně Přelouč.
Kraj ale pochybení už dříve odmítl. "Veškerá správní řízení, která prochází na krajském úřadu, jsou prováděna podle platných předpisů a bez ovlivňování, která k tomu nepatří," řekl první náměstek kraje Roman Línek. Splavnění Labe do Přelouče podle něj prospěje životnímu prostředí a rozvoji kraje.
Kanál je i součástí nového územního plánu, který před Vánocemi schválili zastupitelé Pardubického kraje.
Soud už ale zrušil výjimku bývalého ministra životního prostředí Libora Ambrozka, která výstavbu kanálu umožňovala. O nové se zatím nerozhodlo. "Čekáme na nové rozhodnutí ministra, zda bude výjimka udělena. Bez ní není podle našeho názoru možné vydat stavebné povolení," řekl Aktuálně.cz Patrik.
To, že je situace zablokovaná, přiznal v anketě Dopravních novin na konci loňského roku také ředitel Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara.
"Podstatné stavby (plavební stupeň Děčín a plavební stupeň Přelouč), které mohou zásadně zlepšit neutěšený stav vodní dopravy, však nadále zůstávají prakticky zablokovány odpůrci tohoto ekologického dopravního oboru," uvedl.