Není zrovna obvyklé, aby poslanec porazil při nějakém důležitém hlasování ministra. Zejména, když to byl ministr ze stejné strany. Vám se to podařilo, když jste prosadil jinou budoucnost stanic technické kontroly (STK) než ministr dopravy Dan Ťok. Jak je to možné?
Faktem je, že s panem Ťokem jsme ve velkém rozporu. Všimněte si ale toho, že pro můj návrh hlasovalo 133 poslanců, což je hodně.
Překvapilo vás to?
Překvapilo, vůbec jsem to nečekal.
Ale čím to bylo? Já si to vysvětluji tím, že buď lobbing stávajících majitelů STK byl tak mohutný, nebo si poslanci skutečně mysleli, že návrh ministra není dobrý...
Platí druhá možnost. Návrh ministerstva dopravy nebyl dobrý. A já jsem si svůj návrh odmakal, jezdil jsem se dívat na všechna místa, která se STK týkají.
Podle schváleného návrhu přibude k současným přibližně 370 STK nemnoho dalších. Proč? Zejména, když se ukazuje, že STK je málo, a mnozí řidiči nadávají, že musí čekat dlouho na prohlídku svého auta. Současná situace je pro majitele STK zlatým dolem.
Ano, je. To je samozřejmě pravda.
Ale proč jste tedy byl proti většímu rozšíření STK, jak to marně navrhoval ministr Ťok?
Poslanci se báli dvou věcí. Že dojde k nekontrolovatelnému rozšíření STK a že si bude moci ministerstvo tuto oblast dál upravovat jen samo díky vyhlášce. Já jsem přišel s tím, že vše musí být v zákoně, zákon je vyšší a trvalejší norma. A to byl možná hlavní důvod, proč se ke mně tolik poslanců přiklonilo. Řekli, že toto má být regulované odvětví, které si má stát hlídat a dělat pečlivé kontroly, aby se na silnice nedostávaly vraky.
Takže si podle vás za to může zčásti ministerstvo?
Ministerstvo celkovou liberalizaci v této oblasti začalo řešit pokoutně během léta změnou vyhlášky, o které nikoho neinformovalo. A poslanci z různých stran mi říkali, že díky mému návrhu bude vše věcí zákona. Pokud bude chtít nějaká jiná vláda a jiný ministr změnu ohledně STK, budou muset přijít do sněmovny a požádat o to poslance. Takovou náladu jsem cítil ve sněmovně mnohem více než nějaký lobbing.
Ale ministerstvo chtělo podstatně více STK, což by motoristé uvítali. O kolik STK se navýší počet podle vašeho návrhu?
Mělo by vzniknout přibližně 35 nových STK pro osobní auta a čtyři pro užitkové automobily a autobusy. Jde o zvýšení o jedenáct dvanáct procent oproti současnému stavu.
Ale co říkáte na názor ministra Ťoka, že podle vašeho návrhu možná nepřibude skoro žádná STK, a jen tak zabetonujete současný stav?
Souhlasím s tím, že ti, kteří už mají STK, mají od státu garantovaný byznys. A souhlasím s ministrem také v tom, že bychom do tohoto byznysu měli pustit více firem. Není důvod nějaké skupině podnikatelů jejich byznys krýt, protože je důležité, aby lidé na STK dlouho nečekali, nestáli ve frontách, aby byly STK dostupnější.
No ale proč jste tedy nehlasoval pro návrh ministra Ťoka?
Protože cestu ministerstva považuji za extrémní, znamenala by nárůst STK třeba i o tisíc stanic. Mohli bychom dopadnout jako v Polsku, kde stát nebyl schopný kontrolovat kvalitu STK. Jestliže by bylo mnohem více STK, jak by ministerstvo zajistilo jejich kontrolu? Nabralo by třeba 300 lidí na kontrolu? Bylo by mnohem pravděpodobnější, že by motorista přijel do poctivé STK, kde by mu řekli, že má například volné čepy, a on by jel o ulici dále, kde by mu dali povolení, že má auto v pořádku. Na tyto obavy poslanci slyšeli.
Ale nevykreslujete celou věc příliš černě?
Ne. Všichni napříč politickým spektrem jsme byli zajedno, že nebudeme uzavírat počet STK, ale nebudeme také postupovat tak bláznivě jako ministerstvo. Já chci, aby to byla evoluce, a ne revoluce.