Spor o stanice technické kontroly: Ťok chce otevřít trh každému, firmy si chrání svůj byznys

Petr Koděra Petr Koděra
21. 6. 2016 18:10
V Česku se rozhořela velká bitva o miliardový byznys na stanicích technické kontroly. Ministr dopravy chtěl do systému pustit konkurenci, aby řidiči nečekali na STK tak dlouho a zaplatili méně. Proti jsou ale necelé čtyři stovky v současnosti licencovaných firem. Varují před tím, že se objeví nepoctivci, kteří by mohli kvůli výdělku na silnice pustit auta ve špatném stavu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - V Česku se rozhořela velká bitva o miliardový byznys na stanicích technické kontroly. Zatímco ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce jejich počet výrazně navýšit a posílit mezi nimi konkurenci, současní majitelé necelých čtyř stovek soukromých firem, kde si motoristé povinně podle nařízení státu musí nechat za poplatek pravidelně prověřovat stav svých vozidel, se tomu hlasitě brání.

Protichůdné argumenty si obě strany vyměňují už měsíc, naposledy na sebe narazily na společném jednání v úterý na ministerstvu dopravy. A závěry uzavřené schůzky, kam nesměli novináři, si oba tábory vykládají odlišně.

Podle podnikatelů ministr Ťok začíná po hlasité kritice couvat od revolučního plánu, který představil před měsícem a podle kterého chtěl trh s STK úplně uvolnit a pustit na něj každou firmu, která splní předem daná pravidla. "Zaznělo, že nedojde k úplné liberalizaci trhu," řekl Jiří Rejmon, který se úterního semináře zúčastnil.

Ťokův úřad naopak tvrdí, že stále chce počty STK zvýšit. "Nadále platí, že chceme současný systém výrazně uvolnit," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nakonec tak bude záležet na tom, jak úředníci změnu udělají. Pokud trh úplně neuvolní, jak Ťok původně říkal, mají ještě jednu možnost: upravit matematické vzorce, které slouží k současné regulaci a přes které se vypočítává maximální možná kapacita STK v jednotlivých krajích. Vzorec kalkuluje s počtem aut v daném regionu a platí, že čím méně aut tam je, tím méně STK je potřeba. A pokud je kapacita vyčerpána, úřady (dnes kraj a nově pak stát) novou STK nepovolí.

"Bude se o tom dál jednat a bude záležet na tom, do jakých hodnot se vzoreček posune," dodal Jiří Rejmon. Může se ale stát cokoliv. Nastavení vzorce může jen mírně počet STK navýšit, ale také ho může třeba i ztrojnásobit. O konkrétní podobě se prý "bude ještě jednat".

Podle ministerského mluvčího Neřolda vychází současný systém výpočtu z deset let starého klíče, který uzavřel počty STK podle tehdejších potřeb a který už neodpovídá reálným současným potřebám v regionech.

Ťok: vyšší komfort pro motoristy

Ministr Ťok tvrdí, že mu jde hlavně o motoristy, kterým vyšší počet STK zkrátí čekací doby, a v ideálním případě konkurence na trhu srazí i ceny, které se po letošním zdražení o třetinu pohybují v průměru okolo osmi set korun.

Majitelé kontrolních stanic to však zpochybňují a varují před tím, že konkurenční boj ceny nesníží. Ti nepoctiví pustí za nízké ceny do provozu i auta ve špatném technickém stavu. "Přesně to se stalo v Polsku, kde mají přes čtyři tisíce STK," říká Jiří Rejmon, člen předsednictva Profesní komory STK. Navíc podle něj stát nedokáže vyšší počet STK uhlídat, aby nepodváděly.

Členové komory přiznávají, že si chtějí chránit zajetý a vlastně jistý byznys, který jim přihrává sám stát, když povinné prohlídky aut po motoristech vyžaduje. Zároveň ale regulaci považují za nutnou podmínku zachování kvality prohlídek.

Jinak při živelném rozšíření licencí hrozí nejen "polský" model, ale i zvýšené riziko korupce. Předseda profesního sdružení STK Michal Cuc tvrdí, že už nyní existují nespolehliví majitelé, u nichž se dá razítko do technického průkazu koupit. A pokud se najednou vyrojí i další, nebude je možné zkontrolovat. Stát pak sice občas zavře podvodnou stanici, ale její majitelé si obratem otevřou provozovnu na jiném místě pod jinou firmou a úřady nic nezmůžou.

"Už dnes má stát s prověrkami potíže, přestože se mnohé zlepšilo zavedením povinného fotografování aut na kontrolách nebo osobní odpovědností techniků za konkrétní vozidlo," tvrdí Cuc.

Slučování STK a emisí

Ministerstvo dopravy však trvá na tom, že si poctivost stanic dokáže ohlídat. Vyšší počet STK navíc obhajuje i tím, že jim naroste práce a papírování v souvislosti s dalším chystaným a kritizovaným krokem: zánikem 1800 samostatných stanic pro měření emisí a jejich sloučením do jednoho místa s STK.

Ministr Ťok říká, že jde o další pohodlí pro řidiče. Obě prohlídky by absolvovali najednou a případné nedostatky mohli řešit hned, protože v místě by byl povolen nově i servis. Kritici ale namítají, že by si pak kolegové jen přihrávali kšefty. Objevenou závadu by opravil mechanik v sousední garáži.

Sloučení STK a emisí je v plánu od roku 2018 a trvat by mělo pět let. Ministerstvo tvrdí, že tím vyhoví předpisu EU, profesní sdružení STK ale považuje argument za zavádějící. Prý existuje právní rozbor, podle kterého směrnice EU nic takového nepožaduje. "Ministerstvo má svůj výklad, s nímž se mnoho odborníků neztotožňuje," řekl Jiří Rejmon.

Majitelé emisních stanic vnímají slučování rozdílně. Zatímco někteří by raději podnikali dál samostatně, jiní možnost rozšíření služeb vítají.

Podle specialisty na emise Libora Fleischhanse by měl stát přistoupit k podobným krokům citlivě, aby některým majitelům menších emisních stanic nezlikvidoval živobytí. "Mohli nedávno investovat miliony korun do moderního vybavení, a pokud jim například velikost jejich současného areálu nedovolí přistavět i provozovnu STK, ohrozí to jejich podnikání," řekl Fleischhans.

Vozidla splňují emise jenom za určitých podmínek ve zkušebně, v běžném provozu auta překračují limity několikanásobně, říká Libor Fleischhans. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy