Praha - Ministerstvo dopravy chce zvýšit pokuty za vjetí na železniční přejezd v době, kdy svítí červená světla. Reaguje tak na nedávnou tragédii ve Studénce, kdy po srážce pendolina s kamionem, zemřeli tři lidé. Zároveň spolu se správci kolejí, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), hledá technické prostředky pro zvýšení bezpečnosti na přejezdech. Pracovní komise má nyní vytipovat na koridoru Praha-Ostrava ta křížení silnic se železnicí, kde bude vhodné vybudovat mimoúrovňová křížení, nebo ta, která by bylo možné zrušit
"Podle současného správního řádu je nejvyšší pokuta dva a půl tisíce, což nám přijde hodně nízké a nemotivující," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Česko by se podle něj mohlo inspirovat sousedním Slovenskem, kde jsou pokuty trojnásobné. Kromě pokut by kolizím vlaků s auty mohla pomoci čidla nebo kamerový systém, který by prostor mezi závorami sledoval a dokázal rozeznat registrační značky aut. "V případě, že by auto vjelo na přejezd, by kamery zaznamenaly značku a automaticky by mu přišla pokuta," dodal Ťok.
"Správa železniční dopravní cesty v současnosti používá zhruba 3500 kamer. Ty jsou ale umístěny především v nádražních budovách, monitorují například nástup cestujících do vlaku ve stanicích, kde nejsou přímo přítomní výpravčí, nebo na koncích stanic, kde kontrolují příjezdy a odjezdy vlaků. Na železničních přejezdech jich je v současnosti minimum, odsazené jsou na nejvýznamnějších, zejména koridorových tratích, mimo ně jde spíše o raritu," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Mimo hlavní tratě jsou tak pilotně umístěné na pěti přejezdech v Moravskoslezském kraji.
Jde ale pouze o dohledová zařízení, která neslouží k represi. Záznam z nich se podle Ptačinského uchovává 72 hodin, a přestože si jej může policie od správy železnic vyžádat, sama záznamy hříšníků na přejezdech policii neposílá. V případě přestupků navíc nemohou záznamy sloužit jako důkaz, jiné je to v případě páchání trestných činů, například ničení vybavení železnice, kde už se záznamy jako důkazní materiál používají.
Technickou novinkou jsou naopak čidla zaznamenávající překážky na trati. Hromadně se používají v Japonsku, kde jich je na přejezdech instalováno na čtyři tisíce, šest desítek čidel slouží ve Švédsku. Technologii zvažuje dále zavést například Velká Británie, která předpokládá jejich umístění na zhruba 450 přejezdech. V Česku zatím slouží jediné takovéto zařízení v opravárenském železničním depu v Přerově. Jde o zařízení vytvořené tuzemskou společností AŽD Praha, které k detekci překážek na kolejích používá infračervený paprsek a s jeho pomocí hlídá přejezd na veřejně nepřístupném pozemku.
Ministr už také mluvil s ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem o výši pokut, které se po zavedení bodového systému výrazně neměnily. "Debatovali jsme s panem plukovníkem Lerchem, že po zavedení bodového systému by teď prospělo, kdybychom se podívali znovu na pokuty, zvláště na sazby za závažné přestupky, osobně bych nebyl proti, dát třeba padesát tisíc za to, že opustím kamion, když jsou závory zavřené, a klidně i sto tisíc provozovateli vozidla," uzavírá Ťok.
O zvýšení pokut za neoprávněný vjezd na přejezd mluvil už starosta Studénky Lubomír Šobich. "Okamžité přitvrzení postihů za takovéto chování, odebírání řidičských průkazů a pokuty do 50 tisíc korun by možná spoustu lidí vyléčilo. V těchto případech, při zjištění a prokázání viny, si myslím, že ta sankce by měla být někde řádově úplně jinde, jak v rovině řidičského průkazu a ztráty bodů, tak v rovině výše pokuty,“ řekl Aktuálně.cz.